فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

امور اقتصادی | تدبیر اقتصاد
سرگرمی | پزشکی
آفاق | بیست تولز
فونت زيبا ساز
تغییر تاریخ امتحان اقتصاد

 

با توجه به درخواست اکثر دانشجویان مبنی بر تغییر تاریخ امتحان میان ترم اقتصاد کلان(استاد ذبیحی دان)
تاریخ امتحان به 93/2/15 تغییر پیدا کرد.

 


موضوعات مرتبط: نمرات و تاریخ های امتحانات.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 30 فروردين 1393برچسب:, | 10:10 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

می دونی بزرگترین دارایی تو وجودت چیه؟ قلبت!! این دارایی نه از جنس تجهیزاته، نه ملزومات و نه سرقفلی. یه دارایی بزرگ که هم مشهوده و هم نامشهود، قسمت مشهودش همون تپشهای قلبته که وقتی دستتو میذاری رو قفسه سینه ت حسش میکنی، همونی که وقتی پر از هیجان میشی تندتند میزنه و قسمت نامشهودش احساسته که مثل دارایی های نامشهود دیگه شناخت و اندازه گیری پیچیده ای داره و گاهی وقتها تو صورتهای مالی زندگیت یادت میره و گزارشش نمــی کنی!
ولی قلب تو یه وجه مشترک با دارایی های دیگه داره اونم استهلاکه! هر وقت احساستو به کسی میدی که لایقش نیست کسی که هیچی از دوست داشتن نمی دونه قلبت مستهلک میشه و ارزش دفتریش پایین میاد، یک بار... دوبار... سه بار... بهای تمام شده قلبت که روزی از همه دارایی ها بالاتر بود حالا داره به صفر میرسه، اندازه گیریش واست سخت نیست چون تو یه حسابداری! واست مثل دو دوتا چهارتاست.
ولی عکس این قضیه هم میتونه اتفاق بیفته... چه جوری؟ احساست رو تو قلب کسی سرمایه گذاری کن که سود بالایی داشته باشه، این جوری احساست هر روز تعدیل ارزش پیدا می کنه و بالا میره، مطمئن باش اگر امروز زیان کاهش ارزش داشته باشی فردا این زیان برمی گرده و درآمد افزایش در کاهش قبلی رو حس میکنی. دوست داشتن واقعی یه سرمایه گذاری بلندمدته که کاهش ارزش دائمی نداره... اندازه گیریش برات سخت نیست چون تو یه حسابداری! برات مثل دو دو تا چهارتاست
.

چون تو یه حسابداری....

.

 


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 6:5 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |
تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 5:57 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

حسابهای بالا خطی :

دارائی بالا خطی به دارائی می گویند که در قالب وجه نقد ، موجودی نزد بانکها ، تسهیلات، پیش پرداختها ، اموال و ملزومات و در بدهیها به تمام بدهیهای قطعی اطلاق می شود. کلیه دارائیها و بدهیهای قطعی بانک جزء این گروه به شمار می آیند.

             

 

 

حسابهای زیرخطی :

فرض کنید یک مشتری برای دریافت ضمانتنامه بانکی به شعبه مراجعه نموده است ، مطابق  مقررات،بانک درقبال صدور ضمانتنامه به درخواست مشتری و به نفع شخص سوم ، می بایست بر اساس شناختی که از مشتری خود دارد حداقل معادل 10 درصد مبلغ اسمی ضمانتنامه را از مشتری دریافت نماید (درصورت عدم اعتماد به مشتری این ضریب افزایش خواهد یافت) پس از دریافت این وجه بانک ضمانتنامه ای به ارزش مورد درخواست مشتری صادر می نماید.

بعنوان مثال اگر بانک از این مشتری فرضی ده میلیون ریال دریافت کرده باشد ، ارزش ضمانتنامه صادره برابر.....

 

 

......

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 1:12 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

چگونه از تورم سود ببریم؟

 

به نظر می‌رسد تورم به معنای افزایش مداوم قیمت کالاها و خدمات در شرایط اقتصادی فعلی دیگر اجتناب ناپذیر شده است. مقایسه قیمت یک بسته شیر، خودرو، مسکن و هر کالای دیگر در 25 سال گذشته با اکنون نشان می‌دهد که قیمت‌ها واقعا افزایش یافتند و میزان این افزایش واقعا بالا است. اگرچه به دلیل افزایش مبلغ قابل پرداخت برای کالاها و خدمات در هر سال، صعود قیمت‌ها یک خبر بد برای مصرف‌کنندگان است اما تورم می‌تواند برای سرمایه‌گذاران کاملاً سودآور باشد.

سرمایه‌گذاری‌های حساس به تورم:

تورم ارزش پول ملی را به شدت کاهش می‌دهد. در یک شرایطی تورمی ......

                             

بقیه در ادامه مطلب....

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 29 فروردين 1393برچسب:, | 1:0 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

کدال سرواژه انگلیسی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. این سامانه در واقع یک سامانهالکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شده است

خاستگاه قانونی:

طبق ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱ آذر ۱۳۸۴) سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از حقوق سرمایه‎گذاران و با هدف سامان‎دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون تشکیل شد. بر اساس ماده ۷ این قانون، اتخاذ تدابیر لازم برای پیش‎گیری از وقوع تخلفات در باازر اوراق بهادار و نیز نظارت بر افشای اطلاعات مهم توسط شرکت‎های ثبت‎شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بر عهده هیئت مدیره این سازمان است. در همین راستا و به منظور افزایش شفافیت اطلاعات در بازار سرمایه ایران و کاهش فاصله زمانی بین تهیه اطلاعات تا انتشار آن به عموم، ایجاد سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران از آبان ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت

مراحل راه‌اندازی:

 

  • پس از طراحی سامانهٔ کدال و انجام آزمایش‌های لازم در داخل سازمان، اولین جلسه کارگاه آموزشی این سامانه در ابتدای آبان ۱۳۸۶ با حضور مدیران شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.
  • کار با سامانه کدال ابتدا با ۱۴ شرکت پذیرفته‌شده در بورس آغاز شد.
  • متعاقباً آموزش دیگر شرکت‌ها به تدریج انجام شد و تعدادی از شرکت‌ها به طور داوطلبانه به ارسال اطلاعات در این سامانه اقدام کردند؛ به گونه‌ای که تا ابتدای مهر ۱۳۸۷ حدود ۲۴۰ اطلاعیه از طریق این سامانه به بازار منعکس شد.
  • ارسال اطلاعات از طریق این سامانه از ابتدای مهر ۱۳۸۷ برای شرکت‌های بازار اول بورس اوراق بهادار تهران الزامی شد؛ و هم‌زمان، آموزش دیگر شرکتها نیز ادامه یافت.
  • با توجه به اتمام آموزش همه شرکت‌ها تا پایان آذر ۱۳۸۷، دیگر شرکت‌ها نیز اقدام به ارسال اطلاعات از طریق این سامانه کردند؛ به گونه‌ای که علاوه بر ارسال اطلاعات توسط شرکت‌های بازار اول، تا پایان سال ۱۳۸۷ بیش از ۹۰ شرکت بازار دوم نیز به طور اختیاری اطلاعات خود را از طریق این سامانه فرستادند.
  • از ابتدای سال ۱۳۸۸ ارسال اطلاعات همه شرکت‌ها از طریق این سامانه الزامی شد.
  • در فاز بعدی پروژه، فراهم کردن امکان ارسال الکترونیکی اطلاعات توسط موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار در دستور کار قرار گرفت. پس از پیاده‌سازی زیرساخت‌ها و فرم‌های مورد نیاز و برگزاری جلسات آموزشی برای همهٔ موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار از مهر ۱۳۸۹ اطلاعات این موسسات نیز از طریق سامانه کدال ارسال می‌شود.
  • در سال ۱۳۹۰ نیز امکان تکمیل و ارسال فرم‌های موضوع دستورالعمل اجرایی نحوه گزارش‌دهی دارندگان اطلاعات نهانی نیز از طریق سامانه کدال فراهم شد.

کتابچه‎ی  «معرفی اجمالی بازار سرمایه ایران»، وبگاه رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار:

 

up-is.ir/do.php


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 28 فروردين 1393برچسب:, | 11:21 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

اگر ميخواستم براي آينده ي شما فقط يك نصيحت بكنم، راه ماليدن كرم ضد آفتاب را توصيه ميكردم. خواص مفيد آثار مفيد و دراز مدت كرم ضد آفتاب توسط دانشمندان ثابت شده است، در حالي كه ساير نصايح من هيچ پايه و اساس قابل اعتمادي جز تجربه هاي پر پيچ و خم شخص بنده ندارند.

اينك اين نصايح را خدمتتان عرض ميكنم. قدر نيرو و زيبايي جوانيتان را بدانيد، ولي اگر هم ندانستيد، مهم نیست! روزي قدر نيرو و زيبايي جواني تان را خواهيد دانست كه طراوت آن رو به افول گذارد. اما باور كنيد تا بيست سال ديگر، به عكسهاي جواني خودتان نگاه خواهيد كرد و به ياد مي آوريد چه امكاناتي در اختيارتان بوده و چقدر فوق العاده بوده ايد. آن طور كه تصور مي كرديد چاق نبوديد. همه چيز در بهترين شرايطش بوده تا شما احساس خوب داشته باشيد. نگران آينده نباشيد. اگر هم دلتان میخواهد نگران باشید، فقط اين را بدانيد كه نگراني همان اندازه مؤثر است كه جويدن آدامس بادكنكي در حل يك مساله ي جبر.


مشكلات اساسي زندگي شما بي ترديد چيزهايي خواهند بود كه هرگز به مخيله ي نگرانتان هم خطور نكرده اند، از همان نوعي كه يك روز سه شنبه ي عاطل و باطل ناگهان احساس بد پيدا مي كنيد و نسبت به همه چيز بدبين ميشويد! با دل ديگران بي رحم نباشيد و با كساني كه با دل شما بي رحم بوده اند، سر نكنيد. عمرتان را با حسادت تلف نكنيد. گاهي شما جلو هستيد و گاهي عقب. مسابقه طولاني است و سر انجام، خودتان هستيد كه با خودتان مسابقه ميدهيد. ناسزا ها را فراموش كنيد. اگر موفق به انجام اين كار شديد راهش را به من هم نشان بدهيد. نامه هاي عاشقانه ي قديمي را حفظ كنيد. صورت حسابهاي بانكي و قبضها و ... را دور بياندازيد. اگر نمي دانيد مي خواهيد با زندگيتان چه بكنيد، احساس گناه نكنيد. جالبترين افرادي را كه در زندگي ام شناخته ام در 22 سالگي نمي دانستند مي خواهند با زندگيشان چه كنند. برخي از جالبترين چهل ساله هايي هم كه مي شناسم هنوز نميدانند. تا ميتوانيد كلسيم بخوريد. با زانوهايتان مهربان باشيد. وقتي قدرت زانوهاي خود را از دست داديد كمبودشان را به شدت حس خواهيد كرد.ممكن است ازدواج كنيد، ممكن است نكنيد. ممكن است صاحب فرزند شويد، ممكن است نشويد. ممكن است در چهل سالگي طلاق بگيريد، احتمال هم دارد كه در هشتاد و پنجمين سالگرد ازدواجتان رقصكي هم بكنيد. هرچه مي كنيد، نه زياد به خودتان بگيريد، نه زياد خودتان را سرزنش كنيد. انتخابهاي شما بر پايه ي 50 درصد بوده، همانطور كه مال همه بوده.

دستورالعملهايي كه به دستتان ميرسد را تا ته بخوانيد، حتا اگر از آنها پيروي نمي كنيد. از خواندن مجلات زيبايي پرهيز كنيد.

تنها خاصيت آنها اين است كه بشما بقبولانند كه زشتيد. با خواهران و برادران خود مهربان باشيد. آنها بهترين رابط شما با گذشته هستند و به گمان قوي تنها كساني هستند كه بيش از هر كس ديگر در آينده به شما خواهند رسيد.
به ياد داشته باشيد كه دوستان مي آيند و مي روند، ولي آن تك و توك دوستان جان جاني كه با شما مي مانند را حفظ كنيد. براي پل زدن ميان اختلافهاي جغرافيايي و روشهاي زندگي سخت بكوشيد، زيرا هرچه بيشتر از عمر شما بگذرد، بيشتر پي مي بريد كه به افرادي كه در جواني مي شناختيد محتاجيد.
سفر كنيد برخي حقايق لاينفك را بپذيريد: قيمتها صعود مي كنند، سياستمداران كلك ميزنند، شما هم پير ميشويد. و آنگاه كه شديد، در تخيلتان به ياد مي آوريد كه وقتي جوان بوديد قيمتها مناسب بودند، سياستمداران شريف بودند، و بچه ها به بزرگترهايشان احترام ميگذاشتند.
به بزرگترها احترام بگذاريد. توقع نداشته باشيد كه كس ديگري نان آور شما باشد. ممكن است حساب پس اندازي داشته باشيد. شايد هم همسر متمولي نصيبتان شده باشد. ولي هيچگاه نمي توانيد پيش بيني كنيد كه كدام خالي ميشود يا بشما جاخالي مي دهد.
خيلي با موهايتان ور نرويد وگرنه وقتي چهل سالتان بشود، شبيه موهاي هشتاد ساله ها ميشود. دقت كنيد كه نصايح چه كسي را مي پذيريد، اما با كساني كه آنها را صادر مي كنند بردبار و صبور باشيد. نصيحت ، گونه ي ديگر غم غربت است. ارائه ي آن روشي براي بازيافت گذشته از ميان تل زباله ها، گردگيري آن و ماله كشيدن بر روي زشتي ها و كاستي هايشان و مصرف دوباره ي آن به قيمتي بالاتر از آنچه ارزش دارد، است

 


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 27 فروردين 1393برچسب:, | 10:13 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

جهت محاسبه مبلغ اقساط وام بانکها از فرمول زیر استفاده میشد : Ta*i*(1+Tn)/2400=TI TI=بهره کل Ta=مبلغ کل وام i=نرخ بهره وام بدون درصد Tn=تعداد اقساط وام به عبارتی وام 7000000 تومانی با نرخ بهره 12 درصد که طی 5 سال 60 قسط پرداخت میگردد بهره ای معادل٢١٣۵٠٠٠ دارد که بعد از جمع این مبلغ با مبلغ کل وام و تقسیم آن به تعداد اقساط مبلغ هر قسط مساوی ماهانه بدست میآید : TI=7000000*12*(1+60)/2400 TI=2134990=2135000 7000000+2135000=9135000 9135000/60=152500 مبلغ هر قسط بنظر میرسد فرمول قدیم محاسبه بهره بانکها تا حدودی با فرمول محاسبه ارزش فعلی سازگار است به عبارتی تقریبا با نرخ واقعی 12 درصد فاصله بسیار زیادی وجود ندارد .به عبارتی نرخ واقعی 12 درصد نیست و تا حدود 13 درصد نیز افزایش می یابد . اما با تغییر این فرمول به فرمول زیر

 

Ta*i*(1+Tn)/2187=TI
البته 2187 تقریبی است و ممکن است کمتر نیز باشد

 

فرمول قدیمی:

فرمول جدید:

 


اگر میزان وام دریافتی را ۷۰ میلیون ریال و نرخ سود را ۱۲ درصد و مدت را ۵ سال (مانند وام خودرو )فرض کنیم:
      (ریال)
  سود سود و اصل مبلغ قسط
فرمول قدیم 21,350,000 91,350,000 1,522,500
فرمول جدید 23,426,472 93,426,472 1,557,107

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 26 فروردين 1393برچسب:, | 10:24 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

این مگه اصن توو جزوه بود” چیست؟

سوالی که پس از خواندن هر سوال امتحان در ذهن یک دانشجو تکرار میشود !


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 26 فروردين 1393برچسب:, | 10:11 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

 

"به نام آنکه هستی از او یافت نام"

 

 

 

راهنمای کامل انگلیسی برای دانشجویان حسابداری

 

 

 

هدف از ارائه ی این مطلب برگرداندن واژه های تخصصی به زبان فارسی و

 

 

 

یافتن معادلی درخور و شایسته و مطابق با علم روز و نیز ممارست دانشجویان

 

 

 

عزیز از نظر دستور زبان انگلیسی است.

 

 

سیستم های حسابداری                  Accounting systems

 

 

پرونده های حسابداری                    Accounting records

 

 

              موسسه تجاری                                          Business enterprise

 

 

                               موقعیت نقدینگی Cash position 

 

 

             ماهیت اقتصادی                            Economic entity

                                                                                             پیش آگهی مالیFinancial forecast 

 

 

                               ادغام کننده ی شرکت هاMerger

 

 

                            نتایج عملکردیOperating results

 

 

                       سرمایه گذاران بالقوهPotential investores

 

                                        سودآوریprofitability

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:, | 11:32 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

طی یک نظرسنجی از یک دانشجوی ورودی جدید و یک دانشجوی ترم آخری خواسته شد که با دیدن هر کدام از کلمات زیر ذهنیت و تصور خود را در مورد آن کلمه در یک جمله کوتاه بنویسند.

جمله اول مربوط به دانشجوي ورودي جديد و جمله دوم مربوط به دانشجوي ترم آخري....


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:, | 10:22 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:, | 9:49 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

منبع:وبلاگ دانشجویان گروه حسابداری 91 دانشگاه رازی

www.hesabdari91razi.blogfa.com/


موضوعات مرتبط: اخبارو اطلاعیه ها.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:, | 8:4 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

لزوم ارائه دیدگاهی متفاوت از حسابداری  :


طبق ماده 5 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرراست ایران از طریق ارتقای بهره وری کل عوامل تولید، از کشوری با اقتصاد نهاد محور به کشوری با اقتصاد بهره ور محور تحول یابد و بدین منظور تامین 5/2درصد از 8درصد رشد متوسط سالانه اقتصادی پیش بینی شده در قانون برنامه چهارم، از محل رشد بهره وری، هدف گذاری شده است ...

بقیه در ادامه مطلب...

  

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:, | 7:53 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

تصور کن برنده یک مسابقه شدی و جایزه ات اینه که بانک هرروز صبح یک حساب برات باز می کنه و توش هشتادوشش هزاروچهارصد دلار پول می گذاره ولی دوتا شرط داره ، یکی اینکه همه پول را باید تا شب خرج کنی، وگرنه هرچی اضافه بیاد ازت پس می گیرند. نمی تونی تقلب کنی و یا پول را به حساب دیگه ای منتقل کنی فقط باید خرجش کنی. هرروز صبح بانک برات یک حساب جدید با همون موجودی باز می کنه ، شرط بعدی اینه که بانک می تونه هروقت بخواد بدون اطلاع قبلی حسابو ببنده و بگه جایزه تموم شد. حالا بگو چه طوری عمل می کنی؟؟ (جواب خودت رو بده و به ادامه متن برو) .
.
.
.
همه ما این حساب جادویی را در اختیار داریم: زمان این حساب با ثانیه ها پر می شه.هرروزکه از خواب بیدار میشیم هشتادوشش هزارو چهارصد ثانیه به ما جایزه میدن و شب که می خوابیم مقداری را که مصرف نکردیم نمیتونیم به روز بعد منتقل کنیم. لحظه هایی که زندگی نکردیم از دستمون رفته. دیروز ناپدید شده. هرروز صبح جادو می شه و هشتادوشش هزاروچهارصد ثانیه به ما میدن. یادت باشه که من و تو فعلا از این نعمت برخورداریم ولی بانک می تونه هروقت بخواد حسابو بدون اطلاع قبلی ببنده. ما به جای استفاده از موجودیمون نشستیم بحث و جدل می کنیم و غصه می خوریم. بیا از زمانی که برامون باقی مونده لذت ببریم


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 24 فروردين 1393برچسب:, | 9:55 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

به نام خدای حسابگر ، حسابساز، حسابرس و حسابدارِِِ زمين و آسمان و هر آنچه در اوست. هم او که افتتاحيه و اختتاميه همه حسابها و کتابهاست. ترازش هميشه موزون است و موجوديهايش هميشه در فزون. مطالبات مشکوک الوصولی ندارد چه اينکه کسی از قدرت لايزال او نميتواند بگريزد و استهلاک انباشته محاسبه نميکند گويا که در حوزه حسابداری او چيزی بی ارزش نميشود. به کسی ماليات نميدهد و از کسی به ناحق چيزی نميگيرد. نه سهامی است و نه تضامنی. هيچ شراکتی با کسی ندارد تک مالکی است و بی رقيب. هيچ تلفيق و ادغام و ترکيبی در حوزه شخصيتش تعريف شدنی نيست. حسابداری تورمی ندارد چه در نظرش ارزشها تغيير ناپذيرند. حسابداريش آنقدر خالص است که دوره مالی در آن تعريف نا شدنی و واحد پولی در آن بی معناست. شخصيتش حوزه محدودی ندارد و ازل و ابد را در بر ميگيرد. تداومش يک فرضيه نيست يک فرض و حقيقتی محض است. مديريتش حسابداری است و حسابداري اش مديريت که بر مدار عدالت است و به مثقال و ذره هم ميرسد و چيزی در آن از قلم نمي افتد. فضل و بخشش اوست که بر مدار اهميت مي چرخد و سرمايه بندگان اميدواری به اوست. و همان است که رهايی بخش آنان از حساب و کتابش خواهد بود، آنجا که مستجاب مي گرداند دعای برترين انسانها را در حق همه عالم که
الهی عاملنا به فضلک و لا تعاملنا به عدلک

 


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 23 فروردين 1393برچسب:, | 11:39 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

بنا به درخواست اکثریت دانشجویان محترم

تاریخ امتحان میانترم درس اصول حسابداری 2 (استاد خسروی) روز سه شنبه 9 اردیبهشت 93 خواهد بود.

                                                                 


موضوعات مرتبط: نمرات و تاریخ های امتحانات.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 20 فروردين 1393برچسب:, | 8:53 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

در سیستم حسابداری دستی موسسات بزرگ ، هر رویداد مالی یا در دفتر روزنامه عمومی و یا در یک دفتر روزنامه اختصاصی که برای ثبت و پردازش در سیستم عامل نوع خاصی از رویدادهای مالی پیش بینی شده است ، ثبت می گردند . برای رویدادهای مالی تکراری و شبیه به هم می توان از یک دفتر روزنامه اختصاصی استفاده نمود . استفاده از دفتر اختصاصی جداگانه برای ثبت برخی از رویدادهای مالی در موسسات بزرگ دلایل مختلفی دارد . تسریع در ثبت بخشی از رویدادهای مالی خاص در دفتر روزنامه اختصاصی و میزان زمان صرفه جویی شده برای نقل به حسابهای معین و دفتر کل از علل عمده استفاده از دفتر روزنامه اختصاصی است ، علاوه بر آن می توان با استفاده از دفاتر روزنامه اختصاصی متعدد کار ثبت در دفتر روزنامه را بین چند حسابدار که به طور همزمان دفاتر روزنامه اختصاصی مربوطه را ثبت می نمایند ، تقسیم نمود . ..

بقیه در ادامه مطلب....

    

    


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 20 فروردين 1393برچسب:, | 8:16 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

رهبری استراتژيک مهارتی است که به آسانی به‌دست نمی‌آيد. آمارها نشان می‌دهد کمتر از ده درصد مديران مسلط به ابزار رهبری استراتژيک هستند. اين ابزار به‌ويژه در شرايط رکود و بحران اهميت بيشتری پيدا می‌کند. قابليت‌های رهبران استراتژيک از اين قرار هستند:

1) توان پيش‌بيني اغلب سازمان‌ها و مديران در شناسايي تهديدات پنهان و فرصت‌هاي پيرامون کسب‌وکار ضعيف هستند. رهبران استراتژيک هميشه مراقب تغييرات محيطي هستند و از حداکثر توانايي خود براي پيش‌بيني شرايط با پايش علائم تغيير در محيط استفاده می‌کنند. براي تقويت توان پيش‌بيني چه اقداماتي می‌توان انجام داد؟ براي درک بهتر چالش‌هاي پيش رو با مشتريان، تامين‌کنندگان و ديگر شرکاي خود ارتباط و گفت‌وگوي مستمر و اثربخش داشته باشيد. براي درک بهتر از وضعيت رقبا، برنامه مستمر تحقيقات بازار داشته باشيد و واکنش رقباي خود را نسبت به محصولات و طرح‌هاي جديد اندازه‌گيري کرده تا توان بيشتري براي پيش‌بيني اختلال در عرضه توسط رقبا داشته باشيد. از برنامه‌ريزي مبتني بر سناريو براي پيش‌بيني و تصور شرايط مختلف و غيرمنتظره در آينده استفاده کنيد. با دقت به قوي‌ترين رقيب خود که با سرعت بسيار زيادی در حال رشد و پيشرفت است، توجه کنيد تا ببينيد کدام قطعه کليدي پازل را برداشته است. فهرست مشترياني را که به‌تازگي از دست داده‌ايد، تهيه کنيد و دلايل آن را استخراج کنيد. در کنفرانس‌ها، همايش‌ها و نشست‌هاي مختلف شرکت کنيد تا نگاهي جامع به شرايط محيطي به‌دست آوريد.

2) چالش‌گرايي رهبران استراتژيک هميشه وضعيت موجود را زير سوال می‌برند. آنها مفروضات خود و ديگران را به چالش می‌کشند و ديگران را به اين مهم دعوت می‌کنند.


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 20 فروردين 1393برچسب:, | 6:26 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

دقت کردین سر جلسه ی امتحان وقتی رو یه سؤال گیر می کنی تمام خاطرات زندگیت یادت میاد جز همون یه سؤال !! بعد کافیه برگه تو تحویل بدی کلمه به کلمه ش یادت میاد...

 

شیر یا خط دانشجویی: اگه شیر اومد میخوابم، اگه خط اومد فیلم میبینم، اگه راست ایستاد درس میخونم...!!!

  


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 20 فروردين 1393برچسب:, | 5:56 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

اثرات پولشویی و راه‌های مقابله با آن :

پولشویی (money Laundering) فعالیتی غیرقانونی است که طی آن معاملات و درآمدهای نامشروع شکلی کاملا قانونی یافته و مشروعیت می‌یابند، به عبارت دیگر پول‌های کثیف و نامشروع ناشی از اعمال خلاف در همان کشور یا در کشورهای دیگر به پول‌های تمیز تبدیل شده و از اقتصاد غیر رسمی وارد اقتصاد رسمی می‌شود. به طوری که ماهیت اصلی و منشاء کسب آنها پنهان می‌ماند. به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی وسعت بازار غیررسمی در کشورهای در حال توسعه بین ۳۵ تا ۴۵ درصد و کشورهای در حال گذر ۲۱ تا ۳۰ درصد و کشورهای صنعتی ۱۳ تا ۱۵ درصد از حجم تولید ناخالص داخلی (GDP) است. . علاوه بر اینکه کسب مال غیرقانونی جرم است، تبدیل آن به مال مشروع نیز که پولشویی است جرم محسوب می‌شود، زیرا انگیزه‌ای برای کسب مال حرام محسوب می‌شود. طبق قانون مبارزه با پولشویی در ایران، جرم پولشویی عبارت است از: . ۱٫ تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی با علم به این که به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده باشد. ۲٫ تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی به منظور پنهان کردن منشاء غیرقانونی آن با علم به این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از ارتکاب جرم بوده است یا کمک به مرتکب به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نگردد؛ ۳٫ اخفاء یا پنهان یا کتمان کردن ماهیّت واقعی، منشاء، منبع، محل، نقل و انتقال، جابه‌جایی یا مالکیّت عوایدی که به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم در نتیجه جرم تحصیل شده باشد. . انواع پولشویی پولشویی به چهار نوع قابل تقسیم است. ۱- پولشویی داخلی: شامل پول‌های کثیف حاصل از فعالیت مجرمانه داخل خاک یک کشور می‌شود که در همان کشور شسته می‌شود. ۲- پولشویی کنترل شونده: شامل پول‌های کثیف به دست آمده از فعالیت مجرمانه که در داخل خاک یک کشور کسب و در خارج از آن کشور تطهیر می‌شود. ۳- پولشویی بیرونی: شامل پول‌های کثیف به دست آمده از فعالیت مجرمانه انجام شده در سایر کشورها که درخارج نیز شسته می‌شود. ۴- پولشویی وارداتی: شامل پول‌هایی که از فعالیت مجرمانه در سایر نقاط به دست آمده و در داخل خاک کشور موردنظر شسته می‌شود. . پولشویی در چه کشورهایی انجام می‌شود؟

عموما پولشویی در کشورهایی که در قوانین تجاری و اقتصادی آنها خلاءهای اساسی و بنیادی وجود دارد و فاقد ساز و کارهای نظام نظارتی و قانون مبارزه با پولشویی می‌باشند، اتفاق می‌افتد. در برخی کشورها پول‌های نامشروع به عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) وارد این اقتصادها می‌شود و پس از طی چندین مسیر دوباره از آن کشور خارج می‌شود. شاید یکی از دلایل نوسان جریان سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف، ورود و خروج چنین پول‌هایی باشد. در اقتصادهایی با بازارهای ظاهرا رقابتی و اقتصادهایی که امکان ایجاد رانت‌های سیاسی- اقتصادی و اطلاعاتی وجود دارد، افراد ذی‌نفوذ بی‌علاقه نخواهند بود که علاوه بر کسب مال نامشروع وارد سیستم سودآور پولشویی شوند. . شیوه‌های انجام پولشویی پولشویی باید به شیوه‌ای انجام شود که جلب توجه مجریان قانون را به حداقل برساند. تاسیس شرکت‌های مختلف برای نقل‌و‌انتقال پول‌های کثیف، سرمایه‌گذاری در بانک (اس- مورفینگ)، هزینه کردن در کار‌های عمرانی به خصوص خرید اوراق قرضه طرح‌های عمرانی و فروش آنها در بازار، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، تاسیس شرکت‌های مهندسی، سرمایه‌گذاری موقت در بنگاه‌های تولیدی – تجاری قانونی، ایجاد سازمان‌های خیریه قلابی، سرمایه‌گذاری در بازار طلا و الماس و ارز، شرکت در مزایده‌های اجناس هنری و کالاهای قدیمی و انتقال پول به کشورهای دارای مقررات بانکی آزاد مثل کشور سوئیس از شیوه‌های مختلف پولشویی می‌باشد. . اندازه‌گیری پولشویی و رتبه‌بندی کشورهای دنیا در عمل پولشویی، پول کثیف چنان با پول‌های تمیز مخلوط می‌شود که شناسایی و اندازه‌‌گیری یک شاخص برای آن بسیار سخت می‌باشد، اما با این وجود موسسه ضد پولشویی «باسل» سوئیس با استفاده از ۱۵ شاخص مانند ارزیابی چارچوب ضدپولشویی هر کشور مبتنی بر استانداردهای AML/CTF (Anti-Money Laundering/Counter-Financing of Terrorism)، مقررات مالی، شفافیت عمومی، شاخص‌های اندازه‌گیری فساد و حکومت قانون اقدام به رتبه بندی ۱۴۴ کشور دنیا بر اساس ریسک موجود در پولشویی و تامین مالی تروریسم در هر کشور کرده است. امتیاز هر کشور از صفر (ریسک پایین در پولشویی) تا ده (ریسک بالا در پولشویی) می‌باشد. در این رتبه‌بندی خوشبختانه ایران خطرناک‌ترین مکان برای پولشویی و تامین مالی تروریسم در دنیا محسوب می‌شود و پولشویی و تامین مالی تروریسم در آن با ریسک بالایی همراه است. . تاثیر پولشویی بر اقتصاد پولشویی نیز مانند هر جرم دیگری اگر به صورت سازمان یافته، منظم و مستمر در یک اقتصاد انجام شود، آثار ویران‌کننده‌ای خواهد داشت که تا مرز فروپاشی اقتصادی پیش خواهد رفت. زیرا زیرینای این جرم،‌ جرایم سنگین‌تر و سازمان‌یافته‌تر است. البته در بعضی انواع پولشویی، جرم در یک کشور و پولشویی در کشور دیگری انجام می‌شود. در هر صورت پولشویی مانع بزرگی بر سر راه ایجاد عدالت اجتماعی است و ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا مکان جذاب و مناسبی برای پولشویی محسوب می‌شود.


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 20 فروردين 1393برچسب:, | 1:29 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |


Recently, the residual income (RI) model has become very popular in valuation because it purports to measure "value added" by explicitly taking into account the cost for capital in the income statement. Some proponents of the residual income approach have even suggested that the RI model is superior to the discount cash flow (DCF) method and consequently, the DCF model should be abandoned in favor of the RI model. The residual income model is seductive because it purports to provide assessments of performance at any given point in time. The claim that the RI model is superior to the DCF model in valuation is puzzling because the RI model is simply an interesting algebraic rearrangement of the DCF model. Since the same information is used in both models, it is not unexpected that both models should give the same valuation results.

In this paper, I examine the idea that the residual income model is superior to the discounted cash flow model. Using a simple numerical example, I show that in a M & M world, the two approaches to valuation are equivalent. In practice, the choice between the two valuation methods will be determined by the ease with which the relevant information is available.

تشابه بین جریان های نقدی تنزیل شده و سود باقیمانده

خلاصه: در سال های اخیر، مدل سود باقیمانده به مدلی محبوب در ارزشیابی تبدیل شده چرا که مقصود کلی این روش اندازه گیری ارزش افزوده به وسیله نشان دادن هزینه سرمایه در صورتحساب سود و زیان است. برخی از طرفداران مدل سود باقیمانده حتی پیشنهاد داده اند که با توجه به برتری مدل سود باقیمانده به مدل جریان های نقدی تنزیل شده، باید استفاده از مدل جریان نقدی تنزیل شده را منسوخ اعلام کرد. مدل سود باقیمانده ظاهری بسیار جذاب دارد چرا که این مدل معیاری برای ارزیابی عملکرد در هر زمان ارائه می کند. ادعای برتری مدل سود باقیمانده نسبت به مدل جریان های نقدی تنزیل شده هنوز اثبات نشده است چرا که مدل سود باقیمانده تنها یک بازآرایی جبری جذاب از مدل جریان های نقدی تنزیل شده است. از آنجا که اطلاعات یکسانی در هر دو مدل استفاده می شود، غیرمنتظره نیست که هر دو مدل به نتایج مشابهی ختم شوند.

در این مقاله، عقیده برتری مدل سود باقیمانده نسبت به مدل جریان های نقدی تنزیل شده مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از یک مثال عددی ساده، نشان داده ام که این دو مدل ارزشیابی به نتایج یکسانی می رسند. در عمل، انتخاب میان این دو مدل به در دسترس بودن اطلاعات مورد نیاز هرکدام از مدل ها بستگی دارد.

  

 

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 15 فروردين 1393برچسب:, | 3:59 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

هلو یکی از برترین نرم افزار های طراحی شده ایرانی تحت ویندوز در زمینه عملیات حساب داری می باشد. هلو جزء معدود نرم افزارهای ایرانی است که دارای نسخه های مختلف برای مشاغل مختلف می باشد. در کتاب پیش رو به طور کامل نحوه کار با این نرم افزار را یاد میگیرید

دانلود کتاب و نرم افزار در لینک زیر:

                                                   

up-is.ir/do.php    

                                   


موضوعات مرتبط: نمونه سوالات.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 14 فروردين 1393برچسب:, | 1:4 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

پيام تبريك رئيس دانشگاه رازي به مناسبت بهار طبيعت و سال نو 1393 هجري شمسي

          

 

بسم الله الرحمن الرحيم

يا مقلب القلوب والابصار*يا مدبر اليل و النهار*يا محول الحول والاحوال*حوّل حالنا الي احسن الحال

 

نو شدن مهم‌ترين مفهومي است كه از بهار به ذهن ما مي‌رسد. عيد نوروز آغاز بهار و سر زندگي طبيعت و موسم دوباره شكفتن است ، نوروز ، عيد شكوفايي ، پويايي ، بالندگي ، نوخواهي و نوانديشي از پديده ها و الطاف بزرگ الهي است. رازماندگاري وجاوداني اين آيين خجسته واصيل ايراني ،پيوند آن باسرشت و ذات انساني است كه دين مبين اسلام نيز جلوه هايي از معرفت ديني را در آن به ارمغان گذاشته است .نوروز يعني نو شدن ،پاك شدن ،تولد دوباره وبه استقبال خوبيها وزيبايي هارفتن، نوروز معرف فرهنگ باستاني ايرانيان است.

دانشگاهيان همواره با وفاق، همدلي و هم انديشي عمومي براي دستيابي هرچه بيشتر به توسعه علمي واعتلاي فرهنگي و رسيدن به دانشگاهي تمدن ساز، پويا و بالنده تمام ظرفيت هاي موجود رابراي تعالي علمي و فرهنگي اين منطقه در جهت ارتقاي دستاورد هاي افتخار آميز علمي و پژوهشي و تحقق اهداف گرانسنگ اقتصاد مقاومتي به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تقديم مي نمايند.

 اميدواريم در اين نوروز كه رمز همدلي و همبستگي، عشق و محبت، بيعت با خوبيها، عدالت و خداپرستي است، در باغ علم و دانش كه ترنم ترانه ي شكوفه هاست، غرق در شكوفه پويايي و ترقي باشيد و به عبارتي سبددانش تان پربار باد.

در پايان به حضور گرانمايه گان اساتيد ، دانشجويان وكاركنان اين عيد خجسته را تبريك گفته و از آستان حضرت احديت مزيد توفيقات براي خدمتي سرشار از شور و نشاط و مملو از توكل الهي در جهت رشد و شكوفايي مسالت مي نمايم.

                                                                                                                 پيروز و سر افراز باشيد.

محمد مهدي خدايي

رئيس دانشگاه رازي

 

 

 


موضوعات مرتبط: اخبارو اطلاعیه ها.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 13 فروردين 1393برچسب:, | 4:51 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

کاربرد مبنای تعهدی کامل در حسابداری دولتی

 

مقدمه

اغلب استانداردهای حسابداری بخش دولتی، با این فرض تدوین می­شود که دولت درگیر فعالیتهای بیطرفانه وغیر انتفاعی است و وظیفه حسابداری دولتی، به گزارش فراغت دولت از بودجه، شرح تامین و مصرف وجوه محدود می­شود و نیازی به محاسبه دقیق نتایج عملکرد و وضعیت مالی دولت نیست. اما اخیراً در بعضی از کشورها، از جمله بریتانیا، زلا‌ند نو و استرالیا، رویکردی به سوی استفاده از مبنای تعهدی کامل در حسابداری بخش عمومی ایجاد شده است.

در کشور ما، برخی سازمانهای دولتی به سمت استفاده از مبنای تعهدی کامل در حسابداری حرکت کرده­اند. از این رو، به نظر می­رسد که در ایران نیز، همانند دیگر کشورهایی که این مسیر را برگزیده­اند، بررسی تحلیلی مزایا و معایب این رویکرد ضروری باشد چرا که مبنای مورد استفاده درحسابداری دولتی می تواند بر اطلا‌عات مالی و تصمیمگیریهای مبتنی بر این اطلا‌عات تاثیر گذارد و در صورت گزینش آن به عنوان مبنای پیشبینی و بودجه بندی، موجب تغییرات عمدهای در تخصیص منابع شود.

به منظور تحلیل هزینه و منفعت سیستم حسابداری تعهدی کامل، لا‌زم است نخست آن را بشناسیم و سپس تفاوتهای آن با سیستم حسابداری نقدی و دلا‌یل موافقان و مخالفان هر یک از دو سیستم را مورد توجه قرار دهیم. به منظور شناخت سیستم حسابداری تعهدی کامل، معرفی نمونه­ای عملی سودمند به نظر می­رسد. از این­رو، در ابتدا با الگوی حسابداری تعهدی کامل مورد استفاده در استرالیا آشنا می­شویم و سپس به شرح نظر موافقان و مخالفان و نتیجه گیری از مباحث ارائه شده می­پردازیم.

مبانی حسابداری

مبانی حسابداری، انتخاب زمان شناسایی و ثبت درامدها و هزینه­ها در دفاتر حسابداری است.

انتخاب هر یک از روشهای شناسایی و ثبت درامدها و هزینه ها، نوعی مبنای حسابداری محسوب می­شود که حسب مورد در حسابداری موسسات بازرگانی و موسسات غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می­گیرد. (‌باباجانی،1385‌)

باباجانی در کتاب حسابداری  کنترل­های دولتی، انواع مبانی حسابداری را به شرح زیر معرفی می­کند:

مبنای نقدی (کامل)

حسابداری نقدی، روش حسابداری است که اساس آن بر دریافت و پرداخت وجه نقد استوار است. در این سیستم هرگونه تغییر در وضعیت مالی موسسه، مستلزم مبادله وجه نقد است و درامدها زمانی شناسایی و در دفاتر ثبت می­شوند که وجه نقد آنها دریافت شود و هزینه ها زمانی شناسایی و در دفاتر ثبت می­شوند که وجه آنها به صورت نقد پرداخت گردد.

مبنای تعهدی (کامل)

در مبنای تعهدی کامل، درامدها زمانی، شناسایی و در دفاتر حسابداری منعکس می­گردند که تحصیل می­شوند یا تحقق می­یابند. در این مبنا، زمان تحصیل یا تحقق درامد، هنگامی است که درامد به صورت قطعی مشخص می­شود یا بر اثر ادامه خدمات حاصل می­گردد. لذا زمان وصول وجه در این روش مورد توجه قرار نمی­گیرد بلکه زمان تحصیل یا تحقق درامد در شناسایی و ثبت درامد اهمیت دارد. همچنین در این مبنا، زمان شناسایی و ثبت هزینه­ها، زمان ایجاد و یا تحقق هزینه­هاست و زمانی که کالایی تحویل می­گردد یا خدمتی انجام می­شود، معادل بهای تمام شده کالا‌ی تحویلی و یا خدمت انجام یافته، بدهی قابل پرداخت ایجاد می­شود.

مبنای نیمه تعهدی

مبنای نیمه تعهدی درحسابداری به سیستمی گفته می­شود که در آن، هزینه­ها بر مبنای تعهدی و درامدها بر مبنای نقدی، شناسایی و در دفاتر ثبت می­شوند. مبنای نیمه تعهدی، ترکیبی از دو مبنای تعهدی و نقدی است و به لحاظ سهولت و قابلیت اجرا، مورد پذیرش تعدادی از کشورها قرار گرفته است. به عبارت دیگر، چون در ثبت و شناسایی هزینه ها،امکان استفاده از مبنای تعهدی وجود دارد، بنابراین هزینه­ها به محض ایجاد، بدون توجه به زمان پرداخت وجه آنها، در دفاتر ثبت می­شوند. به این ترتیب، یکی از مزایای مبنای تعهدی یعنی انعکاس واقعی هزینه­های دوره مالی، در این سیستم مورد استفاده قرار می­گیرد.

مبنای تعهدی تعدیل شده

مبنای تعهدی تعدیل شده، روش حسابداری است که در آن هزینه­ها هنگام ایجاد یا تحمل، شناسایی و در دفاتر ثبت می­شوند، به همان ترتیبی که در مبنای تعهدی کامل و مبنای نیمه تعهدی عمل میشوند.ولی درامدها در این مبنا برحسب طبع و ماهیت آنها به دو دسته تقسیم می­شوند:

 دسته ای از درامدها، آنهایی هستند که  قابل اندازه­گیری بوده و در عین حال در دسترس می­باشند، لذا در زمان کوتاهی پس از تشخیص قابل وصول خواهند بود.

 دسته دیگر درامدها، درامدهایی هستند که فاقد ویژگیهای پیشگفته بوده و لذا اندازه­گیری و تشخیص آنها مشکل و معمولا‌ً ناممکن است و یا وصول آنها پس از تشخیص، در طول دوره مالی یا مدت کوتاهی بعد از دوره مالی امکانپذیر نیست. این درامدها با استفاده از حسابداری نقدی شناسایی و در دفاتر ثبت می­شوند.

در حسابداری تعهدی تعدیل شده ‌هزینه‌ها  منحصراً در مبنای تعهدی (در زمان ایجاد یا تحمل) شناسایی و در دفاتر منعکس می­شوند، در حالی که برخی از درامدها با استفاده از مبنای تعهدی (هنگام تحقق درامد) شناسایی و ثبت و برخی دیگر از درامدها براساس مبنای نقدی (هنگام وصول وجه درامد)  شناسایی و ثبت می­شوند.

مبنای نقدی تعدیل شده

مبنای نقدی تعدیل­ شده، روش حسابداری است که به روش حسابداری نقدی کامل شباهت زیادی دارد. تفاوت مبنای نقدی کامل با مبنای نقدی تعدیل شده در نحوه شناسایی و ثبت هزینه­هاست. درامدها هم در مبنای نقدی کامل و هم در مبنای نقدی تعدیل شده فقط در زمان وصول وجه شناسایی و در دفاتر ثبت می­شوند، لذا این دو مبنا در مورد درامدها مشابه هم عمل می­کنند و تفاوتی با هم ندارند (باباجانی، 1385).

 

                

 

 

  ...........


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 8 فروردين 1393برچسب:, | 9:56 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |