فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

امور اقتصادی | تدبیر اقتصاد
سرگرمی | پزشکی
آفاق | بیست تولز
فونت زيبا ساز
ورشکستگی چیست؟

 ورشکستگی چیست؟


مقدمهورشکستگی تقریباً مقوله‌ای باستانی است و به همین میزان هم شایع ؛ ورشکستگی ممکن است در یک مغازه خرده فروشی کوچک که قادر به ایفای تعهد اجاره‌اش نیست و بدین دلیل بسته می‌شود و یا در یک شرکت تولیدی بزرگ به‌دلیل نداشتن نقدینگی مطلوب و زیانهای مستمر سالا‌نه رخ دهد.
حسابداران باید علل پدید آورنده ورشکستگی را بخوبی درک کنند زیرا آنها هستند که می‌توانند قبل از وقوع ورشکستگی، مدیریت را از آن آگاه سازند و راه‌حلهای پیشگیری کننده ارائه نمایند
.(Newton, 1998)
تعریف ورشکستگی‌
در ادبیات مالی واژه‌های غیرمتمایزی برای ورشکستگی وجود دارد. برخی از این واژه‌ها عبارتند از:
وضع نامطلوب مالی1، شکست2، عدم موفقیت واحدتجاری، وخامت ، ورشکستگی3، عدم قدرت پرداخت دیون4 و غیره.
در فرهنگ و بستر« شکست» چنین تعریف شده است: "توصیف یا حقیقتِ نداشتن یا عدم کفایت وجوه در کوتاهمدت".
البته همه واحدهای تجاری برای دستیابی به موفقیت،برنامه‌ریزی می‌کنند و عملیات خود را به سمت برنامه‌های خود راهبری می‌نمایند اما برخی از آنها برای دستیابی به این هدف دست به عملیات ریسک‌آور و خطرناکی می‌زنند که به ورشکستگی منتهی می‌گردد. این جنبه غیرمنتظره بودن ورشکستگی است که آن را خطرناک‌تر می‌سازد. به هر حال همه واحدهای تجاری که تداوم فعالیت ندارند ورشکسته تلقی نمی‌شوند، زیرا برخی از آنها با وجودعدم تداوم فعالیت به اهداف خود دست یافته‌اند.
دان و براداستریت (Dun ِ Bradstreet) اصطلا‌ح شرکتهای ورشکسته5 را این‌طور تعریف می‌کنند: "واحدهای تجاری که عملیات خود را به علت واگذاری یا ورشکستگی یا توقف انجام عملیا ت جاری با زیان توسط بستانکاران، متوقف نمایند" .(Newton,1998)
دلا‌یل ورشکستگی‌
تعیین دلیل یا دلا‌یل دقیق ورشکستگی و مشکلا‌ت مالی در هر مورد خاص کار آسانی نیست. در اغلب موارد دلا‌یل متعددی با هم منجر به پدیده ورشکستگی می‌شوند. اما طبق تحقیقات‌ دان و براد استریت دلا‌یل اصلی ورشکستگی مشکلا‌ت مالی و اقتصادی است.
در برخی موارد دلا‌یل ورشکستگی با آزمون صورتهای مالی و ثبتها مشخص می‌شود. حسابدارانی که در تجزیه و تحلیل وضع مالی شرکتهای رو به زوال تجربه دارند می‌توانند به راحتی دلا‌یل ورشکستگی را شناسایی و تعیین کنند. اما گاهی، بعضی مسائل از گردش مناسب در یک واحدتجاری در یک دوره نسبتاً کوتاهمدت حمایت می‌کند و ورشکستگی را از چشم حسابداران پنهان می‌سازد.
نیوتن (1998) دلا‌یل ورشکستگی رابطورکلی به دو دسته دلا‌یل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی تقسیم کرده است. از نظر او دلا‌یل برون‌سازمانی عبارتند از:
1- ویژگیهای سیستم اقتصادی: مدیریت شرکت باید تغییراتی را که در ساختار اقتصادی رخ می‌دهد بپذیرد. وی نمی‌تواند تغییری در آنها ایجاد کند بلکه باید تعدیلا‌ت لا‌زم را در عملیات شرکت در جهت این سیستم پیاده سازد. شرکتهای بزرگ دارای سازمان هستند اما شرکتهای کوچکتر بیشتر در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند، چون شرکتهای بزرگ بهتر می‌توانند در شرایط نبود ثبات بازار مقاومت نمایند.
2- رقابت: یکی از دلا‌یل ورشکستگی رقابت است، اما مدیریت کارا نقطه مقابل این دلیل است.
3- تغییرات در تجارت و بهبودها و انتقالا‌ت در تقاضای عمومی: اگر شرکتها از بکارگیری روشهای مدرن و شناخت وسیع و بموقع خواسته‌های مصرف کننده جدید ناتوان باشند شکست می‌خورند.
4- نوسانات تجاری: مطالعات نشان داده است که نا سازگاری بین تولید و مصرف، عدم استخدام، کاهش در میزان فروش، سقوط قیمتها و... باعث افزایش تعداد شرکتهای ورشکسته شده است. به هرحال نبود آرامش موقت عامل زیربنایی ورشکستگی شناخته نشده است.
5- تامین مالی: پروفسور ناماکی (Namaki) با استفاده از داده‌های بانک جهانی برای دوره 1980- 1990 عنوان کرد که مشکلا‌ت مرتبط با تامین مالی بیشتر از شرایط اقتصادی ، باعث ورشکستگی شرکتهای کوچک می‌شود.
6- تصادفات: برخی عوامل بسیار فراتر از کنترل شرکت هستند مانند رویدادهای طبیعی. برخی از آنها به نام اعمال خداوند6 معروفند. این گروه در همه جوامع صرف‌نظر از سیستم خاص اقتصادی آنها دیده می‌شود.
نیوتن (1998) عوامل درون‌سازمانی ورشکستگی واحدهای تجاری را عواملی می‌داند که می‌توان با برخی اقدامات واحدتجاری از آنها جلوگیری کرد. اغلب این عوامل ناشی از تصمیمگیری غلط است و مسئولیت آنها را باید مستقیماً متوجه خود واحدتجاری دانست. ازنظر او این عوامل عبارتند از:
1- ایجاد و توسعه بیش از اندازه اعتبار: اگر شرکت، اعطای اعتبار به مشتریان را بیش از اندازه توسعه بخشد در دریافت دیون از بدهکاران دچار مشکل می‌گردد. توزیع کننده‌ها در صورت فروش کالا‌ به مصرف کننده قادر به پرداخت بدهیهایشان هستند، پس اعتبارات اعطا شده از تولیدکننده به توزیع کننده و نهایتاً به مصرف کننده توسعه داده می‌شود. در این حالت یک زنجیره اعتبار ایجاد می‌شود و اگر یک حلقه در این زنجیره ورشکست شود خطر سقوط همه زنجیره وجود دارد. راه‌حل مناسب افزایش بررسیهای اعتباری و محدودکردن حتی‌الا‌مکان فروشهای نسیه است. گرچه ممکن است برخی شرکتها فکر کنند که از دست دادن حجم فروشهای نسیه، زیان بیشتری از سوخت شدن برخی مطالباتشان برای آنها به همراه دارد، اما تصمیم غلط درباره اعطای اعتبار ممکن است باعث ایجاد ریسک در فعالیت مالی خود شرکت گردد و این زیانهای اعتباری غیرمعمول ممکن است ساختار مالی شرکت را برای ادامه فعالیت تضعیف نماید.
2- مدیریت ناکارا: فقدان آموزش، تجربه، توانایی و ابتکار مدیریت، واحد تجاری را در باقی ماندن در عرصه رقابت و تکنولوژی دچار مشکل می‌سازد. بیشترین تعداد ورشکستگیها به این دلیل بوده‌اند. عدم همکاری و ارتباط موثر مدیریت با افراد حرفه‌ای هم در این طبقه قرار می‌گیرد.
اداره پژوهش تجاری دانشگاه7 پیترزبرگ مطالعه‌ای روی ده کارخانه تولیدی ناموفق طی سالهای 1954 و 1956 انجام داد. شرکتهای ورشکسته با ده شرکت موفق مخالف یکدیگر بودند و اختلا‌فات آنها به شرح ذیل بود:
شرکتهای ناموفق سوابق ضعیف و رویه‌های نگهداری سوابق ضعیف داشتد، شرکتهای موفق منابع زمانی و مالی بیشتری برای توسعه محصول صرف می‌کردند، شرکتهای ناموفق فراتر از عمق تکنولوژی در دسترس خود رفته‌ بودند، مدیران آنها از تحلیل بازار و فروش غفلت می‌ورزیدند.



موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:, | 9:23 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

پيشگفتار:

  در طي سالهاي اخير كه با سرمايه گذاران و فعالان بازار سرمايه ديدار و گفتگو داشتم و همچنين بهره جستن از  تجربيات شخصي با نوآموزان تحليل تكنيكي، صرفنظر از بحث و اظهار نظريه‌هاي  آنها، عامل مشتركي در ميان سرمايه‌گذاراني كه از تحليل تكنيكي سود مي‌جويند، كشف كردم و آن ميل به يادگيري بيشتر است. هيچ كتاب واحد و يا مجموعه‌اي از كتابها نمي‌توانند شرح كاملي از تجزيه و تحليل‌هاي تكنيكي را تهيه كنند زيرا نه تنها محدوده بزرگي دارد،  بلكه هر چيزي، از تصميمات بانك مركزي گرفته تا كمانهاي فيبوناتچي را در برمي‌گيرد. همچنين تا حدودي اين موضوع وجود دارد كه  هر چيزي امروز نوشته مي‌شود، به سرعت فردا ناقص محسوب مي‌گردد.

 با علم به اين مطالب و آگاهي كافي از وجود بيشمار كتاب تحليل تكنيكي كه پيش از اين در دسترس مي‌باشند، احساس نمودم كه نياز واقعي براي كتاب مختصر و فشرده تحليل تكنيكي جهت استفاده هر دو گروه سرمايه‌گذاران تازه‌كار و كار آزموده وجود دارد. اين كتاب هماني است كه كوشيده‌ام تا بوجود آمده است.

استفاده از تحليل تكنيكي از دهه شصت ميلادي مورد توجه افراد زيادي قرار گرفت و درست در حوادث اين دهه تحليل تكنيكي درون اين رويدادها از نظر پنهان گرديد. امروزه تحليل تكنيكي به عنوان يك روش تحليلي قابل رشد و ماندگار به وسيله دانشگاه‌ها و شركتهاي كارگزاري و دلالان پذيرفته شده است. به ندرت افرادي بدون بازبيني شرايط و توجه به تحليل‌هاي تكنيكي سرمايه‌گذاري‌هاي بزرگ انجام مي‌دهند. هنوز حتي با پذيرش اين روش تعدادي كه واقعا از تحليل تكنيكي بطور كامل بهره مي‌جويند، نسبتا كم مي‌باشد. اين باعث اميدواري است كه اين كتاب، سطح آگاهي و استفاده از تحليل تكنيكي را افزايش دهد و براي كساني كه آنرا تكرار مي‌كنند، نتيجه اصلاح و پيشرفت داشته باشد.

« اطلاعات تا حدي چيز كم ارزشي است، مگر اينكه با تجربه و كارآزمودگي آميخته شود.»

       دي 1920

 

    با وجود فعاليت بورس اوراق بهادار تهران از سال 1347 و گذشت حدود 35 سال، تعداد افرادي كه در اين زمينه به دادوستد مي‌پردازند اندك است و آگاهي عمومي نسبت به اين گونه تجارت در سطح مطلوب نمي‌باشد. اغلب سرمايه‌گذاران با روش‌هاي متداول سرمايه گذاري و مفاهيم آن آشنايي كافي ندارند. سرمايه‌گذاري در بورس اوراق بهادار بدون استفاده از ابزار ساده نيست و با وجود شركت‌هاي متعدد شناخت و گزينش آنها دشوار خواهد بود. اما در عصر اطلاعات بدون شناخت روش‌هاي سرمايه‌گذاري و انتخاب سهام ورود به عرصه دادوستد نااميدي به همراه خواهد آورد. در اين مبحث و در ادامه آن به طور ساده  با مفاهيم سرمايه‌گذاري و مراحل نخستين فعاليت در اين بازار آشنا مي‌شويد. بايد بگويم كه با فراگيري روش‌هاي سرمايه گذاري و مدل‌هاي جديد دادوستد، لذت بيشتري از بازي اوراق بهادار مي بريد و هر آنچه ياد مي گيرد با علاقه آزمون خواهيد كرد.

 

 1-1-1 شناخت سرمایه گذاری

سرمایه گذاری تعاریف متفاوتی را در خود جای داده است و درمعنای اقتصادی آن عبارت است از مخارجی که صرف افزایش یا حفظ ذخیره سرمایه می‌گردد. اما مفهوم فراگیر آن در بازار اوراق بهادار به صورت زیر آمده است:

  «سرمایه‌گذاری تصمیمی است که بر اساس آن سرمایه‌گذار مصرف کنونی خود را در ازای بدست آوردن مصرف بیشتر در آینده به تاخیر می اندازد.»

هدف فردی که در  بازار اوراق بهادار  شرکت می کند مشخص است. او برای بدست آوردن سود و کسب منافع بیشتر در این بازار گام می‌نهد. هنگامی که سرمایه‌گذار یک ورقه بهادار را خریداری می‌کند سرمایه گذاری صورت پذیرفته است، اما خرید یک خانه به قصد زندگی سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود. در حقیقت شخص سرمایه‌گذار به امید بدست آوردن ارزشی در زمان آینده از ارزش‌های کنونی صرفنظر می نماید. اگر عوامل ترغیب کننده برای سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، افراد به طور معمول مصرف کنونی را به مصرف آینده ترجیح می‌دهند. بنابراین فرد سرمایه‌گذار باید از سرمایه‌گذاری کنونی خود انتظار بدست آوردن بازده مثبت داشته باشد و بهره‌مندی از ثروت و فرصت‌های مصرف در آینده ترغیب کننده وی خواهد بود.

 

سرمايه‌گذاري به صورتهاي ديگري نيز تعريف شده است:

 

- سرمايه‌گذاري خريد اقلام دارايي و يا اوراق بهاداري است كه ميزان بازده و ريسك مورد انتظار آن داراي تناسب باشد.

- سرمايه‌گذاري خريد اقلام دارايي و يا اوراق بهاداري است كه با گذشت زمان منجر به ايجاد درآمد و افزايش ارزش براي سرمايه‌گذار خواهد شد. 

سرمايه‌گذاري در مسكن و زمين يك‌سرمايه‌گذاري واقعي ناميده‌ مي‌شود. هدف اين نوع سرمايه‌گذاري توليد كالا و خدمات با هدف بيشينه كردن ثروت است. در واقع در دوران تورم، افراد براي ايجاد درآمد و گريز از كاهش ارزش پول اقدام به خريد كالاهاي بادوام و دارايي‌هاي واقعي مي‌كنند. اين نوع سرمايه‌گذاري هيچ نوع درآمد جاري و منظمي براي سرمايه‌گذار در پي نخواهد داشت.

 

  1-1-2 فرآيند سرمايه‌گذاري

بيشتر از آنچه در مورد تجزيه و تحليل سهام بايد به آن توجه شود، فرآيند سرمايه‌گذاري خواهد بود. يك سرمايه‌گذار بايد به مراحل كلي سرمايه‌گذاري بيانديشد كه در زير خلاصه‌اي از آن آمده است:

آ. مشخص كردن هدف‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلند‌مدت

ب. تعيين ميزان ريسك و بازده مورد انتظار

پ. شناسايي و محاسبه ريسك و بازده اوراق بهادار

ت. مشخص كردن سبد بهينه از اوراق بهادار يا دارايي

ث. اندازه‌گيري عملكرد حاصل از سرمايه‌گذاري

ج. شناخت ساختار بازار سرمايه

ح. يادگيري و شناخت قوانين دادوستد در بازار اوراق بهادار

   پس از برآورد ميزان ريسك و بازده، سرمايه‌گذار بايد نقدينگي لازم جهت خريد سهام را فراهم نمايد. كارشناسان و مديران پرتفوي پيشنهاد مي‌كنند كه موجودي نقدي بابت خريد سهام بهتر است كه از پس‌انداز، مازاد ثروت و يا ارث تامين شود و تاكيد مي‌كنند از تامين مالي به شكل قرض  يا وام پرهيز نمايند. چرا كه در برخي موارد ديده مي‌شود كه افرادي با فروش اقلام ضروري مورد نياز  اقدام به سرمايه‌گذاري كرده‌اند.

 

  1-1-3 دوره سرمايه‌گذاري

  سرمايه‌گذار بايد مشخص كند كه براي چه دوره زماني سرمايه‌گذاري خواهد كرد. به بيان ديگر خريد سهام براي چه دوره‌ زماني صورت مي‌گيرد كه البته به انتظارات شخص سرمايه‌گذار بستگي دارد. در واقع نگرش افراد براي در نظر گرفتن دوره سرمايه‌‌گذاري متفاوت است. برخي از صاحبنظران دوره سه ساله سرمايه‌گذاري را به عنوان بهترين زمان جهت سرمايه‌گذاري مي‌پندارند.

   نكته مهم آن است كه سرمايه‌گذاري با مفهوم سفته‌بازي متفاوت است. چرا كه اين دو از لحاظ نرخ بازده مورد انتظار و ميزان ريسك و دوره سرمايه‌گذاري در يك سطح نمي‌گنجند. هدف سفته بازي افزايش ارزش دارايي براي يك دوره كوتاه‌مدت است و در مجموع گرفتن سود ناشي از افزايش قيمت سهم. شخص سفته باز به گرفتن بهره و سود سهام بي‌توجه است و بنابراين كساني كه براي يك دوره زماني كوتاه مدت سرمايه‌گذاري مي‌كنند،  سفته باز ((Speculator ناميده مي‌شوند.

 

  1-1-4 روش‌هاي سرمايه‌گذاري

سه شيوه كلي كه سرمايه‌گذاري بر اساس آنها صورت مي پذيرد به طور خلاصه در زير بررسي شده است.

 

آ. روش  بنيادي

 

يك سرمايه‌گذار بايد پيش از خريد سهام اوضاع اقتصادي و سياسي كشور، وضع صنعت مورد نظر و وضعيت شركت را بررسي و تجزيه و تحليل نمايد. سرمايه‌گذار بر اساس اين روش تا زماني كه سهام بازدهي بالايي دارند و ارزش واقعي كمتر از قيمت سهم مي‌باشد، سهم را در سبد خود نگهداري مي‌كند. پژوهش‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد كه استفاده از بررسي بنيادي بهترين نتيجه را براي سرمايه‌گذار به همراه داشته است. از اين رو سرمايه‌گذاران سهام مطلوب خود را شناسايي كرده و براي دوره سرمايه‌گذاري بلند‌‌مدت نگه مي‌دارند. احتمال اين كه دوره نگهداري سهم طولاني شود نيز نسبتا زياد است. در پايان اين فصل بيشتر به اين روش پرداخته شده است.

 

ب. استفاده از تئوري مدرن پورتفوليو (MPT)

 

 

فروضي در اين روش سرمايه‌گذاري گنجانده شده است كه بازار كارا و انتشار اطلاعات به صورت يكپارچه و در دسترس همگان از جمله اين فروض مي‌باشد. با توجه به كارايي بازار و تغيير لحظه‌اي قيمت سهم نسبت به اطلاعات موجود پيش‌بيني آينده قيمت سهم تقريبا بسيار مشكل مي‌نمايد. از اين رو سرمايه‌گذار با انتخاب اوراق بهادار گوناگون سعي دارد تا بازده خود را با متوسط بازده بازار برابر و متناسب نمايد. شخص سرمايه‌گذار با اين روش مي‌كوشد تا مجموعه‌اي متنوع و پرگونه از سهام را خريداري نمايد و چون قادر به پيش‌بيني آينده نيست از استراتژي خريد و نگهداري بهره مي‌جويد.

ج. روش تكنيكي

   اين نوع سرمايه‌گذاري با استفاده از مطالعه رفتار و حركات قيمت و حجم سهام در گذشته  و تعيين قيمت و روند آينده سهم صورت مي‌پذيرد. تغييرات قيمت سهم با استفاده از پيشينه تاريخي و نمودار توسط تحليل‌گر تكنيكي مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرد. اين روش بيشتر مورد استفاده سفته‌بازان قرار مي گيرد و بدين صورت قصد دارند تا بازده مورد نظر خود را در هنگام بالا رفتن قيمت سهم افزايش دهند. در واقع سرمايه‌گذاران با ديدگاه كوتاه‌مدت از اين روش بهره مي‌جويند. روش تحليل تكنيكي موضوع اصلي كتاب است و پس از اين به صورت كامل به آن پرداخته مي شود.

 

   1-1-5 مفهوم ريسك سرمايه‌گذاري

 با توجه به رابطه‌هاي رياضي  بازده در مي‌يابيم كه ريسك هر سهم به واسطه تغييرات قيمت و سود تقسيمي آن سهم معلوم مي‌گردد. عوامل تاثير‌گذار بر ريسك باعث تغيير قيمت سهم در بازار مي‌شوند كه اين عوامل از ريسك بازار، ريسك تجاري، ريسك نرخ بهره، ريسك تورم  و ريسك قدرت خريد پول تشكيل مي‌شوند. تمامي تصميمات سرمايه‌گذاري افراد بر مبناي ميزان ريسك و بازده انجام مي‌شود. بديهي است كه هدف اصلي سرمايه‌گذاري كسب بازدهي بالا در سرمايه‌گذاري است. وضعيت نامطمئن آينده بازار سهام موجب مي‌شود كه براي يك دوره زماني كوتاه‌مدت سرمايه‌گذاري نكنيم و بدين صورت اجباري به فروش سهام در مواقع كاهش شديد قيمت نخواهيم بود.

بنابراين شخص سرمايه‌گذار در عين آمادگي براي پذيرش نامطلوب‌ترين شرايط بر اين باور است كه افت و خيزهاي كوتاه‌مدت بر سرمايه‌گذاري وي تاثير‌گذار نخواهد بود. شخص سرمايه‌گذار بهتر است به اين اصل مهم توجه كند كه ريسك سرمايه‌گذاري بايد متناسب با بازدهي باشد. موجودي نقد در بانك به شدت در معرض ريسك ناشي از تورم خواهد بود. اگر ريسك تورم مهم باشد سرمايه‌ها از حساب‌هاي پس‌انداز و اوراق قرضه به سمت اوراق بهادار خواهد رفت.


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، سرگرمی.. ، آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 28 ارديبهشت 1393برچسب:, | 8:18 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

تصمیم‌گیری صحیح در بازار سرمایه نیازمند اطلاعاتی قابل اتکا، مربوط و به موقع است که بتوان با کمک آن منابع موجود و در دسترس را به گونه‌ای مطلوب تخصیص داد. این اطلاعات اگر بدرستی فراهم و پردازش نشود، اثرات منفی بر فرد تصمیم‌گیرنده در پی خواهد داشت. سود هر سهم و نسبت قیمت به سود هر سهم از جمله شاخص‌هایی است که مورد استفاده تحلیلگران و سرمایه‌گذاران قرار می‌‌گیرد. از طرفی، خود سود مبنای محاسبه مالیات، پاداش، سود تقسیمی و ... می‌باشد.


لذا، رقم سود بر مناسبات اقتصادی افراد ذینفع و ذیربط تاثیر گذار است. از آنجا که محتوای اطلاعاتی تعدیلات سنواتی، اصلاح یا تعدیل سودی است که در دوره‌های قبل مبنای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی قرار گرفته است؛ اما این رقم سود تعدیل شده، با تاخیر و پس از اخذ تصمیمات مرتبط، ارائه می‌شود.
از این رو، در بسیاری از موارد امکان باز‌نگری در تصمیمات گذشته و یا اصلاح جریان‌های نقدی مبتنی بر این اطلاعات وجود ندارد.
در استاندارد حسابداری شماره 6 ایران، تعدیلات‌ سنواتی‌ اقلام‌ مربوط‌ به‌ سنوات‌ قبل‌ که‌ در تعدیل‌ مانده‌ سود (زیان‌) انباشته‌ ابتدای‌ دوره‌ منظور می‌گردد و محدود به اقلامی که‌ از «تغییر در رویه‌ حسابداری‌» و «اصلاح‌ اشتباه‌» ناشی‌ گردد تعریف شده است.
وجود تعدیلات سنواتی‌‌، علاوه بر آثار تغییر رویه، در بیشتر موارد نشان دهنده وجود تحریف بااهمیت یا اساسی در صورت‌های مالی دوره(ها)ی گذشته است که در رعایت استانداردهای حسابداری.....

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, | 3:26 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

عدم اطمینان یکی از ویژگی‌های بارز هر محیط اقتصادی است. اساساً رویکرد شرکت‌ها نسبت به ریسک تصمیمات، معاملات و قیمت‌های بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تصمیمات درست و عاقلانه بر مبنای اطلاعاتی گرفته می‌شوند که ریسک و شرایط عدم اطمینان را تشریح می‌کند و یا حداقل به شناخت آنها کمک می‌نماید. مهمترین جز یک سیستم اطلاعاتی در هر اقتصاد، گزارشگری مالی آن است. هنگامی‌که یک شرکت، اطلاعاتی را در خصوص شرایط و عملکرد مالی خود به استفاده‌کنندگان بیرونی ارایه می‌دهد، خواسته یا ناخواسته اثر انواع ریسک‌ بر شاخص‌های ارزیابی، سود خالص و جریانات نقدی خود را جهت‌دهی می‌کند.

شاید بتوان گفت در سالهای اخیر آنچانکه باید، به مقوله گزارشگری مالی پرداخته نشده است. این در حالی است که باید توجه داشت بررسی چالش‌های گزارشگری مالی، عامل اساسی رفع اختلاف نظرهای موجود بین وضع‌کنندگان استانداردهای حسابداری و مقررات‌گذاران است. ضمناً این امر موجب می‌شود ساختار و محتوای گزارشات مالی نیز تبیین گردد و خلاصه اینکه نتیجه نهایی آن ارایه یک سیستم گزارشگری مالی است که با مفاهیم مدیریت ریسک و اصول اندازه‌گیری آن سازگار می‌باشد و زمینه را برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه توسط استفاده‌کنندگان بیرونی فراهم می‌آورد.
به اعتقاد اکثر کارشناسان، داشتن یک استراتژی مناسب شامل ارکان زیر تا حدود زیادی می‌تواند به رفع اختلاف‌نظر بین وضع‌کنندگان استانداردهای حسابداری و مقررات‌گذاران کمک نماید.

1-تفکیک مفهوم بی‌طرفی از گرایش به سمت گزارشگری محافظه‌کارانه، به‌عنوان یک هدف بلندمدت
عدم جانبداری در ارایه تصویری شفاف از شرایط و عملکرد مالی شرکت، هدف اصلی حسابداری است که می‌بایست در بلندمدت از مقوله تمایل به گزارشگری محافظه‌کارانه به‌موجب برخی مقررات متمایز شود. به عبارت دیگر قاعده‌مندی ابزارهای قانونی احتیاط‌آور نقطه شروع ارزیابی‌هایی است که مشمول محافظه‌کاری عمدی نمی‌شوند.

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, | 3:23 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

                                         "به نام خدا"
 
                 نمرات میان ترم درس اصول حسابداری 2
            نیمسال دوم سال تحصیلی 93-92 (گروه خواهران)

 
  ردیف    شماره دانشجویی    نمره (از 5 نمره)        ردیف    شماره دانشجویی    نمره (از 5 نمره)       
   1            913183015                4.75                      13          923183026                 2.75    

   
  
1            923183102                4.75                      13          923183119                 2.75    

   
   3            923183012                4.5                        15          923183126                 3.75 

    
 
  3            923183103                4.5                        16          913183124                 1.75    

   
   3            923183104                4.5                        16          913183036                 1.75   

     
   6            923183029                4                           18          923183001                 1.5     

 
   6            923183028                4                           19          923183016                 1.25  

    
   6            913183150                4                           20          923183130                 1  

    
   9            923183004                3.5                        20          923183018                 1    

   
   9            923183009                3.5                        22          903183155                 0.75     
 


   11          923183110                3.25                      23          923183135                 0     

 
   12          913183023                3                           24          923183005                 غ    

 


موضوعات مرتبط: نمرات و تاریخ های امتحانات.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, | 2:10 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

                     نمرات میان ترم درس اصول حسابداری 2
                نیمسال دوم سال تحصیلی 93-92 ( گروه برادران)

 
ردیف    شماره دانشجویی    نمره (از 5 نمره)        ردیف    شماره دانشجویی    نمره (از 5 نمره)       
   1          923183021                 4.75                     13         923183030                 3       


   1          923183201                 4.75                     14         923183209                 2.75     

 
   1          923183023                 4.75                     15         913183016                 2.5     

 
   4          923183206                 4.5                       16         913183103                 2.25   

   
   4          913183006                 4.5                       16         923183108                 2.25  

    
  
6          923183125                4.25                      16         923183117                 2.25       


   7          923183019                4                           19         923183013                 2  

    
   8          923183112               3.75                       20         913183149                1.5    

   
   8          913183031               3.75                       21         923183118               1.25  

    
  
10        913183136               3.25                       21         923183204               1.25  

    
   10        923183015               3.25                       23         923183120               0.5       


   10        923183010               3.25                       24         923183006                غ    


موضوعات مرتبط: نمرات و تاریخ های امتحانات.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 27 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:58 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

موجودی‌ مواد و کالا، بخش‌ عمده‌ای‌ از داراییهای‌ بسیاری‌ از واحدهای‌ تجاری‌ را تشکیل‌ می‌دهد. بنابراین‌، ارزشیابی‌ و انعکاس‌ موجودی‌ مواد و کالا اثر با اهمیتی‌ در تعیین‌ و ارائـه‌ وضعیت‌ مالی‌ و عملکرد مالی‌ واحدهای‌ تجاری‌ دارد..ارزشیابی‌ و انعکاس‌ موجودی‌ مواد و کالا اثر با اهمیتی‌ در تعیین‌ و ارائـه‌ وضعیت‌ مالی‌ و عملکرد مالی‌ واحدهای‌ تجاری‌ دارد.

2. این‌ استاندارد، نحوه‌ ارزشیابی‌ و انعکاس‌ موجودی‌ مواد و کالا در صورتهای‌ مالی‌ را تشریح‌ می‌کند و موارد زیر را دربر نمی‌گیرد:

الف ‌. کار در جریان‌ پیشرفت‌ پیمانهای‌ بلندمدت‌ (رجوع‌ شود به‌ استاندارد حسابداری‌ شماره‌ 9 با عنوان‌ ” حسابداری‌ پیمانهای‌ بلندمدت‌“ ).

ب‌ . ابزارهای‌ مالی‌ پیچیده‌.

ج‌ . موجودی‌ گله‌های‌ دام‌، محصولات‌ کشاورزی‌، جنگلی‌ و معدنی‌ در مواردی‌ که‌ این‌ اقلام‌ در صنایع‌ مربوط‌، به‌ خالص‌ ارزش‌ فروش‌ اندازه‌گیری‌ می‌شود.

 

تعاریف‌

 

3. اصطلاحات‌ ذیل‌ در این‌ استاندارد با معانی‌ مشخص‌ زیر بکار رفته‌ است‌:

· موجودی‌ مواد و کالا‌:  به‌ داراییهایی‌ اطلاق‌ می‌شود که‌:

الف ‌. برای‌ فروش‌ در روال‌ عادی‌ عملیات‌ واحد تجاری‌ نگهداری‌ می‌شود،

ب‌ . به منظور ساخت‌ محصول‌ یا ارائـه‌ خدمات‌ در فرایند تولید قرار دارد،

ج‌ . به منظور ساخت‌ محصول‌ یا ارائـه‌ خدمات‌، خریداری‌ شده‌ و نگهداری‌ می‌شود، و

د. ماهیت‌ مصرفی‌ دارد و به‌ طور غیرمستقیم‌ در جهت‌ فعالیت‌ واحد تجاری‌ مصرف‌ می‌شود.

 خالص‌ ارزش‌ فروش‌‌:  عبارت‌ است‌ از بهای‌ فروش‌ (بعد از کسر تخفیفات‌ تجاری‌ ولی‌ قبل‌ از تخفیفات‌ مربوط‌ به‌ تسویه‌ حساب‌)

 پس‌ از کسر:

الف‌ . مخارج‌ براوردی‌ تکمیل‌، و

ب‌  . مخارج‌ براوردی‌ بازاریابی‌، فروش‌ و توزیع‌.

بهای‌ جایگزینی‌:  عبارت‌ است‌ از مخارجی‌ که‌ باید برای‌ خرید یا ساخت‌ یک‌ قلم‌ موجودی‌ کاملاً مشابه‌ تحمل‌ شود.

.

.

.

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 26 ارديبهشت 1393برچسب:, | 2:18 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

کـــلوز آپــِ اکثر دانشجوها:))

تصاویر طنز و خنده دار

 

مورد داشتیم...

ورودی ۹۲ رفته قسمت آموزش گفته استاد نیومده توپ بدین بازی کنیم!!


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:, | 9:18 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

 


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:, | 9:12 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

باید پس از خواندن سئوال در عرض فقط ۵ ثانیه (یکم بیشترم شد عیبی نداره ) به آن جواب درست را بدهید در پایان تعداد پاسخهای درست شما ضرب در ۱۰ میشود و میزان آی کیو شما را نشان میدهد (آسانی سوالات شما را گول نزند !!!).


۱- بعضی از ماهها ۳۰ روز دارند بعضی ۳۱ روز چند ماه ۲۹ روز دارد؟
۲- اگر دکتر به شما ۳ قرص بدهد و بگوید هر نیم ساعت ۱ قرص بخور چقدر طول میکشد تا تمام قرصها خورده شود؟
۳- من ساعت ۸ شب به رختخواب رفتم و ساعتم را کوک کردم که ۹ صبح زنگ بزند وقتی با صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شدم چند ساعت خوابیده بودم؟
۴- عدد ۳۰ را به نیم تقسیم کنید وعدد ۱۰ را به حاصل آن اضافه کنید چه عددی به دست می آید؟
۵- مزرعه داری ۱۷ گوسفند زنده داشت تمام گوسفند هایش به جز ۹ تا مردند چند گوسفند زنده برایش باقی مانده است؟
۶- اگر تنها یک کبریت داشته باشید و وارد یک اتاق سرد و تاریک شوید که در آن یک بخاری نفتی یک چراغ نفتی و یک شمع باشد اول کدامیک را روشن میکنید؟
۷- فردی خانه ای ساخته که هر چهار دیوار آن به سمت جنوب پنجره دارد خرسی بزرگ به این خانه نزدیک میشود این خرس چه رنگی است؟
۸- اگر ۲ سیب از ۳ سیب بردارین چند سیب دارید؟
۹- حضرت موسی از هر حیوان چند تا با خود به کشتی برد؟
۱۰- اگر اتوبوسی را با ۴۳ مسافر از مشهد به سمت تهران برانید و در نیشابور ۵ مسافر را پیاده کنید و ۷ مسافر جدید را سوار کنید و در دامغان ۸ مسافر پیاده و ۴ نفر را سوار کنید و سرانجام بعد از ۱۴ ساعت به تهران برسید حالا نام راننده اتوبوس چیست؟
 
پاسخ دادید؟

حالا به ادامه مطلب برید و جواب ها رو ببینید

 


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:, | 8:53 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

گابريل گارسيا ماركز:

·        در 15 سالگی آموختم كه مادران از همه بهتر می دانند ، و گاهی اوقات پدران هم

·        در 20 سالگی یاد گرفتم كه كار خلاف فایده ای ندارد ، حتی اگر با مهارت انجام شود

·        در 25 سالگی دانستم كه یك نوزاد ، مادر را از داشتن یك روز هشت ساعته و پدر را از داشتن یك شب هشت ساعته ، محروم می كند

·        در 30 سالگی پی بردم كه قدرت ، جاذبه مرد است و جاذبه ، قدرت زن

·        در 35 سالگی متوجه شدم كه آینده چیزی نیست كه انسان به ارث ببرد ؛ بلكه چیزی است كه خود آن را می سازد

·        در 40 سالگی آموختم كه رمز خوشبخت زیستن ، در آن نیست كه كاری را كه دوست داریم انجام دهیم ؛ بلكه در این است كه كاری را كه انجام می دهیم دوست داشته باشیم

·        در 45 سالگی یاد گرفتم كه 10 درصد از زندگی چیزهایی است كه برای انسان اتفاق می افتد و 90 درصد آن است كه چگونه نسبت به آن واكنش نشان می دهند

·        در 50  سالگی پی بردم كه كتاب بهترین دوست انسان و پیروی كوركورانه بدترین دشمن وی است

·        در 55 سالگی پی بردم كه تصمیمات كوچك را باید با مغز گرفت و تصمیمات بزرگ را با قلب

·        در 60 سالگی متوجه شدم كه بدون عشق می توان ایثار كرد اما بدون ایثار هرگز نمی توان عشق ورزید

·        در 65 سالگی آموختم كه انسان برای لذت بردن از عمری دراز ، باید بعد از خوردن آنچه لازم است ، آنچه را كه میل دارد نیز بخورد

·        در 70 سالگی یاد گرفتم كه زندگی مساله در اختیار داشتن كارتهای خوب نیست ؛ بلكه خوب بازی كردن با كارتهای بد است

·        در 75 سالگی دانستم كه انسان تا وقتی فكر می كند نارس است ، به رشد و كمال خود ادامه می دهد و به محض آنكه گمان كرد رسیده شده است ، دچار آفت می شود

·        در 80 سالگی پی بردم كه دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن بزرگترین لذت دنیا است

·        در 85 سالگی دریافتم كه همانا زندگی زیباست

 


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:, | 8:28 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

        سلام به همه ی دانشجویان حسابداری

         زندگی نامه این هفته:اسمعیل عرفانی

      (از بنیان گذاران دانشکده حسابداری و علوم مالی شرکت نفت ایران)

 


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 ارديبهشت 1393برچسب:, | 8:14 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

روزي لقمان به پسرش گفت امروز به تو 3 پند مي دهم که کامروا شوي :

اول اين که سعي کن در زندگي بهترين غذاي جهان را بخوري!

-  دوم اين که در بهترين بستر و رختخواب جهان بخوابي!

-  و سوم اين که در بهترين کاخها و خانه هاي جهان زندگي کني!


پسر لقمان گفت : اي پدر ما يک خانواده بسيار فقير هستيم چطور من مي توانم اين کارها را انجام دهم ؟ 
لقمان جواب داد:
- اگر کمي ديرتر و کمتر غذا بخوري هر غذايي که مي خوري          

 طعم بهترين غذاي جهان را مي دهد.

- اگر بيشتر کار کني و کمي ديرتر بخوابي در هر جا که خوابيده اي احساس مي کني بهترين خوابگاه جهان است.

- و اگر با مردم دوستي کني، در قلب آنها جاي مي گيري                       و آن وقت بهترين خانه هاي جهان مال توست .

 


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 19 ارديبهشت 1393برچسب:, | 8:43 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

رازهای  شرکت‌های موفق

برخی شرکت‌ها عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند. این امر می‌تواند به خاطر شناخته شدن و معروفیت نام شرکت، نوآوری، سهم بازار یا شماری دیگر از ویژگی‌هایی باشد که یک شرکت خوب را در میان سایر شرکت‌ها برجسته می‌کند.

 

نکته مهم برای سرمایه‌گذار این است که قادر باشد برندگان احتمالی را تشخیص دهد قبل از اینکه آنها تبدیل به نام‌های مشهوری شوند.
در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به سه مشخصه اصلی که باعث موفقیت یک شرکت می‌شود. سعی کنید آنها را به کار بگیرید، خواهید دید که شما هم با ردیابی آنها به موفقیت دست پیدا می‌کنید.


سه راز موفقیت
بنابراین چه عواملی موجب موفقیت یک شرکت می‌شود، و آیا این شرکت مکان خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟ پاسخ این سوال بستگی دارد به اینکه این سوال را از چه کسی می‌پرسید، یک حسابدار، اقتصاددان، بازاریاب یا کارشناس منابع انسانی، به هر حال با کنار هم گذاشتن همه این پاسخ‌ها، می‌توانید یک شرکت موفق را با این مشخصات تعریف کنید:
۱. مزیت رقابتی
۲. مدیریت بالاتر از حد متوسط
۳. رهبری بازار

مزیت رقابتی
مایکل پورتر پیشگام مدل مزیت رقابتی بود و مزیت رقابتی را به دو گونه تفکیک کرد: مزیت تمایز و مزیت هزینه. مزیت تمایز هنگامی‌است که شرکتی کالا یا خدمات ممتاز و منحصر به فرد را با همان قیمتی ارائه دهد که توسط بازار عرضه می‌شود. مزیت هزینه هنگامی‌است که شرکتی همان کالا یا خدمات بازار را با قیمت کمتر ارائه می‌دهد. پورتر در مجموع این مزیت‌ها را «مزیت‌های موقعیتی» می‌نامد، زیرا آنها موقعیت شرکت را به عنوان اینکه دارای کالا یا خدمات برجسته در صنعت خاص خود هستند، معرفی می‌کند. وی همچنین عنوان می‌کند که این مزیت‌ها نمی‌توانند برای همیشه پایدار باشد، زیرا بهره اقتصادی باعث ایجاد رقابت می‌شود.

موانع ورود به بازار
شرکت‌های خوب می‌توانند در صورت وجود موانع زیاد ورود به بازار موقعیت خوب خود را حفظ کنند. این موانع می‌تواند به علت هزینه‌های ثابت بالا یا به علت مخارج تحقیق و توسعه طولانی مدت مانند صنایع دارویی و توسعه نرم افزار کامپیوتری باشد. تمام این هزینه‌ها ی ورود می‌تواند رقبا را از ورود به بازار منع کند، بنابراین به شرکت کمک می‌کند تا موقعیت برجسته خود را حفظ کند.

بقیه در ادامه مطلب...

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 3:9 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

سود و زیان گزارشی که نتایج فعالیتهای واحد انتفاعی طی دوره حسابداری را نمایش دهد،صورت سود وزیان نامیده می شود هدف از تهیه این گزارش ،ارائه کلیه درآمدها وهزینه ها ی شناسای شده طی دوره مالی و تمرکز اصلی آن درآمدها و هزینه های عملیاتی است.

سود و زیان جامع گزارشی که کلیه تغیرات (افزایش یا کاهش )حقوق صاحبان سرمایه از بابت درآمدها و هزینه های مختلف شناسای شده اعم از تحقیق یافته وتحقیق نیافته طی دوره مالی رانشان دهد .

 

از آنجا که صورت سود وزیان جامع در برگیرنده کلیه درآمدها وهزینه های شناسای شده اعم ازتحقق یافته وتحقق نیافته است  سود وزیان خالص دوره مالی به عنوان اولین قلم صورت سود و زیان جامع انعکاس می یابد . به این ترتیب صورت سود و زیان دوره ،یکی از اقلام صورت سود و زیان جامع (یعنی درآمدها وهزینه های تحقق یافته )رابه تفصیل نشان می دهد وسایر درآمدها وهزینه های شناسایی شده (یعنی درآمدها وهزینه های تحقق نیافته )به طور جداگانه در صورت سود و زیان جامع انعکاس میابد.

 نمونه ای از سایر درآمده و هزینه های شناسای شده تحقق نیافته که ناشی از تغییرات ارزش داراییها وبدهیهایی است که اساسا"به منظور قادر ساختن واحد تجاری به انجام عملیات به نحو مستمر نگهداری شده وبه موجب استانداردهای حسابداری مربوطه مستقیما"به حقوق صاحبان سهام منظور می شود به شرح ذیل است:

 1-تجدید ارزیابی داراییهای ثابت مشهود

 2-تجدید ارزیابی سرمایه گذاریهای که تحت عنوان دارایی غیره جاری طبقه یندی می شود

 3-تسعیر ارز

 یادآوری:هدف از گزارشگری سود جامع -گزارش میزان عملکرد کلی واحد تجاری است 

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1393برچسب:, | 2:51 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

مرخصی استحقاقی : 

 مرخصی استحقاقی همان مرخصی با حقوق می باشد که در طول سال هر شخص حق دارد از ۲۶ روز مرخصی با حقوق استفاده کند.


الف : شرایط استفاده از مرخصی استحقاقی :

 مرخصی استحقاقی بایستی با اجازه قبلی و کتبی کارفرما باشد


ب : اگز شخصی در طول سال از این ۲۶ روز تنها ۶ روز آنرا استفاده کرد ، چه بلایی سر ۲۰ روز باقیمانده  می آید ؟

 از این ۲۰ روز ، شخص می تواند ۹ روز آنرا ذخیره نماید و باقیمانده آن (11روز) دوحالت دارد

اگر داره تسویه حساب میکنه بعنوان ایام مرخصی استفاده نشده همه باقیمانده را میگیرد و اگه

 سال آخرش نیست و کارش ادامه داره  باقیمانده مرخصی اش سوخت میشود.


مرخصی استعلاجی : 

همانطور که از اسمش پیداست  از علاج و درمان می آید :

من مریض میشم و مثلا یک هفته سر کار نمی رم

بعداز آنکه خوب شدم میرم سر کار

کار فرما میگه کجا بودی

میگم مریض بودم اینم گواهی دکتر

میگه بفرما سر کار

آخر ماه که میشه به همه ۳۱ روز کامل حقوق میدن اما به من ۲۴ روز حقوق میدن میگم چرا ؟ میگه مریض بودی سرکار نیومدی که من حقوقشو بهت بدم

میگه برو اداره بیمه، چون من تورا بیمه کرده ام و حقوق اون ۷ روز را از اداره بیمه بگیر

میرم بیمه!!!

وقتی گواهی پزشک را به اداره بیمه نشون میدم میگه من این دکتر رو قبول ندارم

برو پیش پزشک معتمد بیمه

میرم پیش پزشک معتمد بیمه بوسیله اسناد و مدارکی که دارم و گواهی پزشک قبلی ، تمام یا قسمتی از اون هفت روز را دکتر بیمه برایم تایید می کند حالا فرض کنید کل ۷ روز را تایید کرد

بر میگردم پیش بیمه

میگم اینم تاییدیه پزشک خودتون

میگه درست !!! اما هنوز کارفرمای شما لیست بیمه تون رو رد نکرده

میگم چرا

میگه لیست بیمه هر ماه تا آخر ماه بعد، وقت داره که رد بشه

مثلا لیست بیمه فروردین تا آخر اردیبهشت وقت داره رد بشه

میرم پیش کارفرما

میگم یالا زود باش لیست بیمه منو رد کن

کارفرما چون میخواد از اون پولی که میخواد به بیمه بده استفاده کنه سعی میکنه لیست بیمه رو دقیقه ۹۰ رد کنه اما من که کارگر ضعیفی هستم نمیتونم تا آخر ماه صبر کنم و هی به کارفرما فشار میارم  تا اینکه لیست بیمه من را رد میکند

در اینجا یک نکته بسیار بسیار بسیار مهم وجود دارد

و آن اینست که ایام مرخصی استعلاجی(7روز) بایستی از روزهای ماه در ۴ جا کسر گردد .

۱- فیش حقوق(24روزه رد شود )

۲- لیست حقوق و دستمزد (24روزه رد شود )

۳- لیست بیمه(24روزه رد شود )

۴- لیست مالیات (24روزه رد شود )

مثلا در مورد این مثال روزهای کارکرد من در لیست بیمه باید چند روز رد شود ؟

۲۴ روز

اگر اشتباها حسابدار کارفرما بجای ۲۴ روز لیست بیمه من را ۳۱ روزه رد کند نه بیمه پول آن ۷ روز را میدهد

و نه کارفرما

بیمه میگه کارفرما در لیست بیمه به من گفته شما ۳۱ روز کار کردی برو حقوقتو از کارفرما بگیر

کارفرما میگه توکه ۳۱ روز کار نکردی

اینجا کی باید خسارت این اشتباه رو بده ؟

حسابدار

حسابدار کیه

خود شمایید

حالا بگذریم :

بعد از آنکه کارفرما لیست بیمه من را ۲۴ روزه رد کرد میرم پیش بیمه

بهش میگم گفتی دکتر اینم دکتر ، گفتی لیست بیمه اینم لیست بیمه ، دیگه چه مرگته، من خودم حساب کردم ۷ روز ،روزی ۱۲۹۹۰۰ میشه: ۹۰۹۳۰۰ریال - بده بیاد

بیمه میگه اهکی

دیر اومدی زود میخوای بری

میگم مگه چیه

میگه از این هفت روز سه روز فرانشیز کم میشه

میگم چی چی شیز

میگه فرانشیز

میگم فرانشیز دیگه نمه دی

میگه قانونه

شما هر چند روز که مریض باشی بیمه ۳ روزش را نمیده

میگم اگه دوبار مریض بشم از هر کدومش ۳ روز کم میکنه یا کلا ۳ روز

جواب :

میگه اگه اون دوبار به هم متصل باشه و فاصله ای بینش نباشه از کلش ۳ روز

ولی اگه بین اون دو بار مریضیت ، حتی یک روز فاصله بیافته از هر کدام سه روز کم میکنه

میگم خوب حالا حداقل ۴ روز بقیه اشو بده

میگه مجردی یا متاهل

میگم خانم این حرفا برای شما زشته من زن و بچه دارم

میگه اگه مجرد باشی سه چهارمش رو بهت میدیم

و اگه متاهل باشی چهار پنجمش

اگه من ۲ روز مرخصی استعلاجی داشتم آیا ارزشش رو داره که برم دنبالش یا نه ؟؟؟

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, | 8:35 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

    اگر در
   روز 1 ) خیلی کنجکاوید
   روز 2 ) زندگی و احساسات شما در حد تعادل است
   روز 3 ) رفتارتان دیگران را به اشتباه می اندازد
   روز 4 ) پیش از عمل کردن خوب فکرمی کنید


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 17 ارديبهشت 1393برچسب:, | 8:33 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

 

  پنج کلید طلایی موفقیت حسابداران جوان


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, | 12:34 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

فکرنکن فقط سریع جواب بده و برو پایین


2+2=









4+4=







8+8=







16+16=









حالا سریع یه عدد بین 5 و 12 بگو











اگه طبق روالی که گفتم انجام داده باشی جوابت 7 


درست حدس زدم؟








با انجام دادن سریع اون جمع ها ذهنتون شرطی میشه

 که هر دو عدد رو جمع بزنه،

با دیدن 5 و 12 ذهنتون اونارو جمع میکنه که 17 میشه

و چون 17 از 12 بیشتره ذهنتون 5 و 2 رو جمع میزنه که 7 میشه

  شما همون 7 رو به عنوان جواب انتخاب میکننین

 


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, | 3:13 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

دانشجوی تهران شمال :

نکته : وقتی می خونید این قسمتو سعی کنید لباتون تا حد امکان غنچه باشه:

بی ادب , تو واقعا عقلتو از دست دادی . منو ترسوندی بی ...تلفظ : بی ششووور (

امیدوارم ولنتاین کچل شی . بد بد بد

 


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 15 ارديبهشت 1393برچسب:, | 3:10 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

         

             *  من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا *

کس چو علی این در معنی نسفت               آنچه علی در حق استاد گفت
بنده ی  خود  ساخت  مرا  اوستاد               آن که یکی حرف به من یاد داد


استاد فرهیخته و فرزانه :

همه ی پیشرفت های معنوی و مادی بشر ریشه در تربیت افراد دارد که از منبع زلال ایمان، معرفت، تعهد و ایثار معلم سیراب می شوند.
از این منظر کشور وامدار همه ی استادانی است که بحق چراغ هدایت بشریت را به تاسی از پیامبر اعظم ( ص ) روشن و فروزان نگاه داشته اند.
با فرا رسیدن سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز سترگ معلم فرصت را مغتنم شمرده، در کمال ادب و ارادت این بیان تقدیر تقدیم محضر عالمانه و اندیشمندانه ی شما می گردد.

از حضرت علیم آرزو دارد همواره در کسوت شریف معلمی با کلام نافذ و عزم راسخ و با تولید علم و دانش و پژوهش جهت آینده سازان این مرز و بوم  با سرافرازی برای نیل به زندگی سعادتمندانه ی دنیوی و رستگاری اخروی کوشا و پویا باشید.

      

 


موضوعات مرتبط: اخبارو اطلاعیه ها.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, | 5:27 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

سلام به همه دوستان و دانشجویان حسابداری

 

به منظور آشنایی دانشجویان با مشاهیر حسابداری ایران و جهان هر هفته

 

زندگی نامه یکی از مشاهیر را برای شما دوستان عزیز در وبلاگ قرار میدهم

 

اولین زندگی نامه:دکتر فضل ا... اکبری

(نخستین استاد حسابداری در ایران)

 

لطفا برای خواندن زندگی نامه به ادامه مطلب بروید


موضوعات مرتبط: مطالب خواندنی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:54 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |


ویژگی های یک حسابدار موفق

یک حسابدار واقعا موفق در دنیای کسب و کار ویژگی های مشخصی دارد. حسابداری که کل ویژگی های زیر را داشته باشد کمیاب است اما اکثر حسابداران موفق بسیاری از این ویژگی ها رادارند.

  .1تمرکز

حسابدار موفق سعی می کند ضمن آگاهی حداقلی از حوزه های مختلف حسابداری از قبیل حسابدازی مالیاتی، حسابداری مالی، حسابداری بهای تمام شده، حسابداری مدیریت، حسابداری بخش دولتی، حسابرسی داخلی و ... در یک محور اصلی به طور خاص تمرکز کند و در آن حوزه یک متخصص تمام عیار می شود.

.2 تخصص و دانش

• تخصص فنی: حسابدار موفق اصول و استانداردهای حسابداری را خوب می شناسد. وی سعی می کند تا حد امکان گواهی نامه های حرفه ای مرتبط با رشته را اخذ کند و مطالعات مستمر داشته باشد. آموزش مستمر چیزی است که حسابدار موفق از آن غافل نمی شود.
• تخصص مدیریتی: یک حسابدار موفق، از اصول و تکنیک های مدیریت و اداره کسب و کار آگاه است. بنابراین برای موفق شدن در حسابداری، باید مطالعاتی در حوزه علم مدیریت هم داشت.‎
‎• مهارت سخنوری و نوشتن: یک حسابدار موفق خوب حرف می زند و خوب می نویسد. وی قواعد نوشتن را کاملا رعایت می کند و دقیق و صحیح و محترمانه می نویسد.

. 3 ویژگی های شخصی و ظاهری

• ظاهر: حسابدار موفق لباسهای مرتبی می پوشد و همواره به آراستگی ظاهر در عین سادگی توجه می کند. وی حتی به تمیز بودن کفشها و کوتاه بودن ناخن ها و مرتب بودن موهای سرش هم توجه می کند. حسابدار موفق ظاهری بشاش و تمیز دارد.
• درستکاری : حسابدار دو چیز برای فروش دارد یکی زمان و دیگری درستکاری می باشد. حسابدار موفق استانداردهای شخصی بالایی برای صداقت و درستکاری دارد و همواره با استانداردهای بالای سازمانی خود را مطابقت می دهد و با آن زندگی می کند. حسابدار موفق زندگی شخصی خود را با استانداردهای زندگی حرفه ای هماهنگ می کند.‎
• اعتماد به نفس: حسابدار موفق اعتماد به نفس دارد، اما نه بیش از حد.‎
• خدمت محوری: حسابدار موفق همواره برای ارائه خدمات حرفه ای به دیگران تلاش می کند و به حل مشکلات آنان می اندیشد.‎
• دفتر کار یا محل کار: حسابدار موفق، دفتر کار تمیز، سازمان دهی شده، جذاب و راحتی دارد.‎
• بهداشت شخصی: حسابدار موفق همیشه خوشبو و خوشرو است. او به آرامی و شمرده شمرده صحبت می کند، با صدای بلند سخن نمی گوید. سالم و پر انرژی به نظر می رسد. در محیط کار نه خواب آلود است و نه خسته.‎
• طرز نگرش به محیط: حسابدار موفق مثبت اندیش ( البته با تردیدهای حرفه ای ) است و همیشه کار کردن را دوست دارد. وی از حل مسائل مشعوف می شود.‎
‎• خوش مشربی: حسابدار موفق با گروه های مختلف تعامل دارد، حتی با افرادی که دیگران احساس خوبی از تعامل با آنها ندارند. وی از انزوا و دوری از محیط پرهیز می کند.
• خلاقیت: حسابدار موفق راه حلهای خلاقانه ای را برای مسائل پیدا می کند و گزینه های مختلف را در پیش روی خود قرار می دهد و بررسی می کند.

4 . مدیریت منظم منابع
• مدیریت پول: حسابدار موفق با پول سازمان و حتی با پول خودش ولخرجی نمی کند. او در وهله اول مدیر مالی خوبی برای زندگی شخصی خود است.‎
• مدیریت زمان: حسابدار موفق از زمان به به نحو کارآ و مؤثر استفاده می کند. افرادی که نمی توانند زمان را به درستی مدیریت کنند حسابدار موفقی نخواهند شد.

5. رعایت آداب معاشرت

حسابدار موفق:‎
• قادر به مدیریت جلسات و خاتمه دادن به آنها در زمان مناسب است.‎
• به جزئیات توجه می کند و بر اساس واقعیت ها و حقایق و شواهد سخن می گوید.‎
• هیچ وقت گفتن« متشکرم »را فراموش نمی کند و بابت خدماتی که از دیگران دریافت می کند سپاس گذاری می کند.‎
• وقتی وارد جمعی می شود، خود را به افراد جدید معرفی می کند.‎
• همیشه از تواضع کافی برخوردار است و هیچ گاه حس خود برتربینی را به دیگران منتقل نمی کند.‎
• وقت شناس است و هیچ گاه دیگران را منتظر نمی گذارد.‎
• می داند که چه زمانی باید به احترام دیگران از جا برخیزد.

موفق و سربلند باشید

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 12 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:49 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

شاگرد اول دوره لیسانس رشته صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی بوده و الان هفت سالی می شود که برای ادامه تحصیل، زندگی، کار و آینده از ایران خارج شده است. می گوید دوستانش هم مثل او همگی از کشور خارج شده اند و نمی خواهند دیگر برگردند. راضیه دلیل رفتنش را اینگونه بیان می کند: «میخواستم جایی برم که براشون مدرک و تخصص مهم باشه و مدرک گرایی الکی وجود نداشته باشه. جایی برم که به مدرک و تخصصم احترام بذارند.

چندی پیش رضا فرجی دانا، وزیر علوم اعلام کرد: « هر سال 150 هزار نفر از نخبگان ایران، کشور را ترک می کنند.» این یعنی ماهی 12 هزار و 500 نفر یا روزی 410 نفر از نخبگان کشور بدون قصد بازگشت به خارج سفر می کنند. سفر بدون بازگشتی که به گفته وزیر علوم، باعث می شود «سالانه 150 میلیارد دلار» به کشورهای دیگر کمک کنیم و خودمان ضرر ببینیم؛ یعنی برای هر یک دانش آموخته مهاجرت کرده، یک میلیون دلار. ضرری که باعث شده ایران در زمینه فرار مغزها در میان کشور های دنیا در رتبه دوم قرار گیرد.....

 

بر اساس نتیجه تحقیقاتی که صندوق بین المللی پول در سال 1999 انجام داده است، ایران در میان کشورهای در حال توسعه بیشترین میزان مهاجرت نخبگان را به خود اختصاص داده است. به طوری که نزدیک به 150 هزار نفر از بهترین جوانان و نخبگان ایرانی هر سال کشور را.........


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:, | 7:31 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |


انواع حالات چشم درکلاس درس

هنگام درس دادن استاد سر کلاس :
 

                                            (-.-) (-.-) (-.-) (-.-) (-.-) (-.-) (-.-) (-.-)                                            


وقتی استاد خبر امتحان رو میده :
(o.O) (o.O) (o.O) (o.O) (o.O) (o.O)
... ...
موقع امتحان:
(←.←) (→.→) (←.←) (→.→) (←.←) (→.→)

وقتی استاد موقع امتحان حواسش جمع میکنه واسه مچ گیری:
(↓.↓) (↓.↓) (↓.↓) (↓.↓) (↓.↓)

وقتی که نمره ها رو میزنن :
(͡๏̯͡๏) (͡๏̯͡๏) (͡๏̯͡๏) (͡๏̯͡๏) (͡๏̯͡๏) (͡๏̯͡๏) (͡๏̯͡๏)

 

 


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:, | 5:33 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

                                  " استاد خسروی"

 

خدایا خسروی استاد خندان     نگه دارش سلامت شاد و شادان

 

که استادیست دانا و توانا               فراوان یاد دادش  علم  ما  را

 

هر آنچه بود از حسابداری             ز تنخواه و ز سفته یا که جاری

 

صبورانه به آرامش بیان کرد          که تا حالا ندیدم همچو او مرد

 


موضوعات مرتبط: سرگرمی.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:, | 5:13 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |


موضوعات مرتبط: اخبارو اطلاعیه ها.. ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1393برچسب:, | 1:18 قبل از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |

 

-حجم معاملات سهام در بورس در مقایسه با سایر انواع اوراق بهادار بسیار بیشتر است، بنابراین می توان گفت سهام، مهمترین ورقه بهاداری است که در بورس داد و ستد می شود.

-دارنده سهام یک شرکت، به نسبت سهم خود مالک شرکت بوده و در سود و زیان آن سهیم است.

-سهام، برخلاف اوراق مشارکت و اوراق اجاره، دارای ریسک بوده و البته، در ازای این ریسک، می تواند بازدهی بیشتری نصیب سرمایه گذاران نماید.

-افراد باید قبل از خرید سهام، عوامل موثر بر قیمت سهام را به دقت مورد بررسی قرار داده و درصورتی که قیمت سهم، مناسب و چشم انداز آینده شرکت نیز قابل قبول بود، برای خرید آن اقدام نمایند.

در این قسمت، قصد داریم برخی اصول کلی که باید در خرید و فروش سهام مدنظر قرار گیرد را به شما معرفی کنیم.

 

اصـل اول: براساس اطلاعات معتبر تصمیم گیری کنید، نه شایعات

اگر به خاطر داشته باشیـد، گفتیم که سرمایه گذاران هنگامی اقدام به خرید سهام یک شرکت می کنند که پس از بررسی عوامل متعدد اثرگذار بر قیمت سهام آن شرکت شامل عوامل محیطی، عوامل صنعت و عوامل درونی، به این نتیجه برسند که....

 


موضوعات مرتبط: آموزشی.. ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 ارديبهشت 1393برچسب:, | 11:36 بعد از ظهر | نویسنده : نسرین مریدی |